Trends voor 2012: of wat het NIET gaat worden

Ik heb de neiging om in november hard te negeren dat het al bijna einde van het jaar is. Niet op de laatste plaats omdat december zo’n dure maand is en in januari het nieuwe jaar zoooo lang gaat duren. Maar ook omdat iedereen met een mening ineens met blogs komt over trends voor 2012. Even wat tegengas.

Trends voorspellen is leuk. Want dan kun je aan het einde van het nieuwe jaar zeggen dat je gelijk had. Om nog extra hoogdravend te lijken baseer je het op een rapportje van een hoogleraar mensenkunde of op infographics die je uitgeprint aan je muur hebt hangen ter vergelijk. Helaas werkt het en kan ik die personen geen ongelijk geven. Ik overwoog welgeteld vijf minuten om ook een poging trend-voorspellen-voor-beginners te doen, maar kwam er al snel achter dat dat niet mijn stijl is.

Wel mijn stijl is gewoon opnoemen wat het niet gaat worden. Ik kom zo vaak iets tegen waarvan ik heel hard dubbelklap van het lachen. En er zijn natuurlijk gewoon zaken die het gewoon nooit geweest zijn, hoe hard het tegendeel ook bewezen lijkt te worden door bepaalde bevolkingsgroepen. Uggs (ook wel shoarmalaarzen) inderdaad. Onderstaand dus een lijstje van alles wat het niet is, en ook nooit gaat worden. Aanvullingen welkom in de comments met goede onderbouwing…

  1. Lijstjes. 7 tips om, 10 manieren om, 5 redenen voor, 20 twittertools, 10 fails. Nooit geweest, wordt het ook nooit.
  2. Infographics. Hier ga ik ruzie om krijgen, maar ik vind ze MEESTAL onoverzichtelijker dan gewoon een lijstje (wehe, zie 1) met cijfers.
  3. Like en win. De meest fanatieke liker wint. Helaas wint er altijd zo’n sufkut die zo hard slijmt dat de Facebookpagina wegglijdt. En het mag niet eens van Facebook.
  4. Cijferstweetende apps. Ik noem 20ft, Klout, Peerindex. Nobody cares. Echt.
  5. Printadvertenties voor mobiele telefoonabo’s. Als op elke pagina in een willekeurige krant zo’n ad staat hoef ik niet meer.
  6. Smartphones van meer dan 4 inch diagonaal. Dan is het echt een mini-tablet. Tevens ongeschikt voor mensen met kleine handen.
  7. SBS6. Echte kwaliteitsprogramma’s *gniffelt* /sarcasm. Met dank aan @evertbronkhorst.
  8. De plaszak. Verguist, bij voorbaat gehaat en bij introductie ongetwijfeld gehoond. Thanks @Ghizke.
  9. Motivatiespreuken. Vooral in mijn Twittertimeline.
  10. Coaches. Vooral die coaches die via Twitter hun ‘expertise’ laten blijken door te pas en te onpas te adviseren.
  11. Automatische DM’s. Nu we toch op Twitter-toer zijn. Gewoon niet doen. Serieus.
  12. Copy/paste Facebook spam. “Plaats dit op je prikbord als je ook tegen/voor/onder/boven…”. Stop.daar.mee.
  13. Flashmobs. Die ontstaan niet spontaan. Hoe hard je dat ook roept in je persbericht. Thanks @sabinedevos.
  14. QR-codes. Hoe leuk Tesco dat ook deed, in NL is het volume QR-codereader-ready-smartphones te laag om het succesvol te maken.
  15. Automatische RT/Reply. As we write een toko die automatisch een opmerking over QR retweet. Bah.
  16. Grote telco’s. Ze worden steeds onbetrouwbaarder, klantenservice na 30 minuten blijven hangen (en 15 euro verder) nog nutteloos.
  17. 3D. Er is geen vraag naar. En vraag proberen te creëren door dure tv’s te bouwen en 3D camera’s maken helpt niet.
  18. Openbaar protesteren. Het blijkt keer op keer dat een agressieve blogger meer uithaalt en vaker het nieuws haalt. ’nuff said.
  19. Siri. Tellme. Lollig zolang het duurt, maar even serieus…tegen de tijd dat je hebt uitgesproken wat je wilt doe je het zelf drie keer.
  20. Flash. Silverlight. Browser crashen, sites worden traag, updates om de haverklap. Irritant. HTML5 ftw.
  21. LinkedIn groepen. Vol met mensen die gezien willen worden, niks weten en toch doen alsof ze t wel weten.
  22. Het Nieuwe Werken. Zelfs bedrijven die hard roepen dat ze het supporten doen moeilijk als je om 10 uur binnenvalt en om half 8 weg wilt.

Als ik even nadenk kan ik zo nog wel even verder. Maar 22 is een mooi aantal. Overigens, toch even kort wat ik denk dat het wel gaat worden: Google Music, Windows Phone, mobiele sites, mobiel betalen, HTML5, NFC, prijsverhogingen op alles behalve huizen, Google Analytics RealTime Beta (verslavend!!!), en natuurlijk Anneliesje.nl gaat het helemaal worden in 2012 ;-).

En nu jij! Roept u maar…

Annelies Verhelst (102 Posts)

Annelies bewijst graag dat techniek niet moeilijk hoeft te zijn en is dol op shiny nieuwe gadgets, pakjes uitpakken, boeken lezen, films en series kijken, eindeloos nerden en meer. Baas van intogadgets.nl, heeft ooit Verrassendgenoeg.nl opgericht, bijna altijd online en heeft over alles een mening. Heeft óók gewoon een vaste baan...


Author Description

Annelies bewijst graag dat techniek niet moeilijk hoeft te zijn en is dol op shiny nieuwe gadgets, pakjes uitpakken, boeken lezen, films en series kijken, eindeloos nerden en meer. Baas van intogadgets.nl, heeft ooit Verrassendgenoeg.nl opgericht, bijna altijd online en heeft over alles een mening. Heeft óók gewoon een vaste baan...

11 Responses to “Trends voor 2012: of wat het NIET gaat worden”

  1. 29/11/2011

    David Reply

    Met #18 span je wel het paard achter de wagen. Abdel-Fattah krijgt via bloggen en twitteren z’n landgenoten de straat op om voor h

  2. 29/11/2011

    dim Reply

    Tweeps die elke ochtend een spreuk eruit gooien waardoor ze er extra intelligent uitkomen.
    "Geloof in je dromen en je rijkdom zal komen" >> NEE ribbelkut, achterlijke gek…je moet je helemaal de klote werken en dan nog heb je hoogst waarschijnlijk niks. Ik hoef je schijn werkelijkheid niet.

  3. 29/11/2011

    Jaap Reply

    Yolanthe mag er van mij ook bij. Is ook allemaal net niks.

  4. 29/11/2011

    David Reply

    Ook net niks: crowdsourcing. Newspeak voor ‘laat het publiek b

  5. 30/11/2011

    Peter Minkjan Reply

    Wel mooi dat je in een top 22 lijstje blogartikel op #1 lijstjes zet:) Kun je ook uitgebreider uitleggen waarom je lijstjes niks vindt? Als je ze met mate toepast kan het een uitstekende vorm zijn voor een blogartikel.

    #2 Infographics: Goede infographics die een bepaald verschijnsel mooi visualiseren en verduidelijken kan ik zeker waarderen, alleen jammer dat er tegenwoordig zoveel infographics zijn van slechte kwaliteit dat ik een beetje infographic moe wordt en je punt snap.

    Voor de rest helemaal mee eens. 20 uit 22, geen slechte score.

    Als toevoeging: Twitter wedstrijden. ("RT dit en maak kans op….). Vind het bijzonder irritant als iemand in mijn timeline daar aan mee doet.

  6. 30/11/2011

    Sabine Reply

    Qua # 3: Laatst mooi voorbeeld van reisje die gewonnen werd door een reisjournalist. Met 800+ volgers. Terwijl er honderden anderen meededen. Mmmhm. @ChantalXoX94 wint die nooit zullen we maar zeggen.
    # 4 filter ik altijd (ook mayorships badges en andere e-penis gerelateerde shit) en holy hell 9 en 12. Er is een grote correlatie tussen motivatiespreuken en de kans dat iemand woont in een vinexwijk in Almere. Kan geen toeval zijn.

  7. 30/11/2011

    Annelies Reply

    @peterminkjan Tis nog 2011, pas in 2012 geen lijstjes meer ;-). Ik doel voornamelijk op lijstjes met tips en trucs die eigenlijk net niks toevoegen. Dat je aan het einde denkt: ja, maar hoe MOET het nou? Als je een tip hebt, leg hem dan gewoon goed uit. Meestal wordt het gebruikt om makkelijk te scoren, mensen te teasen en ze ‘binnen te halen’, zakelijk gezien. Net als dat in programmeercode een tabel geen manier is om iets op te maken is een lijstje alleen bedoeld om iets op te sommen.

    Verder doe ik overigens ook wel eens mee aan een retweetactie en ik heb her en der zelfs iets gewonnen, maar ik doe niet, zoals ik dat veel huismoeders en werklozen (ahem) zie doen, met ALLES mee om maar IETS te winnen. Alleen producten en merken die ik echt tof vind. Want ik besef dat mijn volgers dat 1 keer oke vinden maar niet aan de lopende band.

    En @david, ik bedoelde het wellicht iets anders dan dat jij t nu oppakt, met dat protest, onder andere iets in de trant van <sarcasm>. Kan het wel hier helemaal uit de doeken gaan doen, maar doe dat liever een keer tijdens goed eten ;-).

    Iemand anders nog iets wat maar beter geen trend gaat worden in 2012?

  8. 01/12/2011

    Wouter Blom Reply

    In 2012 kan niemand meer wegkomen met teksten als: "zeker bovenste plek in google" en "gratis op eerste plek in google" De markt is inmiddels zo volwassen dat vrijwel alle klanten wel weten dat dat niet meer werkt (hoop ik)

  9. 01/12/2011

    Elroy Keuris Reply

    Waar ik me aan erger is goeroegedrag. Mensen die roepen dat ze van alles (social media!) weten, maar ondertussen niet bereid zijn om deze kennis te delen of hun best doen anderen naar beneden te halen. Nu niet, in 2012 zeker niet!

  10. 02/12/2011

    Wouter Blok Reply

    @Sabine Almere en motivational spreuken LOL! Zouden daar ook de meeste zelfmoorden plaatsvinden?

    @Annelies Mooie lijst!
    #16 Die Telco’s mogen dan niet de beste service hebben, als er kleine telco’s opstaan die dat hun speerpunt maken ben je dan bereid daar fors meer voor te lappen? Ze missen de schaalgrootte dus de data wordt al duurder, plus nog een keer de personeelskosten om die hoge service te bieden.

    #22 Ik schrijf dit vanuit huis, omdat Floor ziek is. Ik werk tussen de flessen en hapjes door, doe concalls, skype en e-mail en hoef geen dag vrij te nemen. Ik denk dat hoe groter het bedrijf, hoe moeilijker het wordt. Ook: hoe meer verantwoordelijkheid, hoe makkelijker je zelf die keuze kan maken.

  11. 13/12/2011

    Hans van der Mey Reply

    Leuk artikel en ja Google Analytics is zeer verslavend. Het helpt mij enorm met de uitvoering van de contentmarketing strategie en affiliate marketing. Realtime inspringen is het advies. Groot voordeel is dat Google nieuwswaardige content ook realtime opslurpt ;-)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*