Dennis Drives: BMW 116i

Dit is hem dan. De eerste test van een gemotoriseerde 4-wieler. En waar beginnen we mee? Niets minder dan een BMW 1-serie. Oh, voordat de gadgets liefhebbers afhaken: ik heb zitten Googlen in de auto. Niet op mijn mobiel, maar letterlijk in de auto.

Leuk dat Google, maar daar koop je geen auto voor. Ik tenminste niet. Dus wat krijg je nog meer wanneer je kiest voor een BMW 116i? Om te beginnen sowieso een 1,6 liter 4-cilinder motor met een klein turbootje. De 136pk die de vierpitter produceert, kun je met een goede zet van je rechtervoet rechtstreeks naar de achterwielen sturen. En ja, dat houdt dus in dat je met een beetje moeite en een nat wegdek, de achterkant kunt laten uitbreken. Dat terzijde ligt de BMW vrij laag. Hierdoor moet je even wennen met instappen/invallen, maar geeft het de wagen een geweldige wegligging. Een bocht agressief insturen is geen enkel probleem. Wanneer het de 1-serie te veel wordt, laat hij dat vanzelf merken met een tikkeltje onderstuur. Natuurlijk zocht ik die grens regelmatig op, maar hem overtreden bleek lastig. Ik merkte dat, zelfs wanneer de traction control uit stond, de 136pk net niet genoeg push geeft om echt lekker sportief te rammen. Daarvoor moet je dus toch kijken naar de versies met wat meer cilinders zoals de net nieuwe 135i.

Ruimte

Nu kan ik me voorstellen dat niet iedereen zo graag de grens van een auto opzoekt. Het schijnt dat mensen een auto ook kopen om er langere, saaie ritten in te maken. Daarom heb ik dat ook gedaan. Wat blijkt? De 116i kan dat ook. Logisch natuurlijk, maar de redelijk zachte afvering van de auto zorgt er ook voor dat je dat comfortabel kunt doen. Daarnaast is de ruimte voorin ook prima. Achterin kunnen kinderen makkelijk zitten. Mochten de kids irritant worden achterin, dan is er altijd nog ruimte in de achterbak. Zodoende is er weer ruimte voor volwassenen achterin mits de mensen voorin geen egoïstische aso’s zijn en hun stoel een beetje naar voren schuiven. De stoelen zitten erg comfortabel, zelfs voor mij met mijn bijna 2 meter aan lichaam.

Connected Drive

Het mag duidelijk zijn dat de BMW erg fijn rijdt, maar rijden is niet alles. BMW vindt namelijk dat de mensen in een BMW te allen tijden verbonden moeten zijn met de buitenwereld. En dat betekent dat de 116i waar ik in mocht rondrijden ook verbonden was met de interwebz. Connected Drive noemen de Duitsers dat. De verbinding met het internet houdt bijvoorbeeld in dat je een buienradar app kunt installeren en dus voortaan weet dat het buiten regent, zonder dat je naar buiten hoeft te kijken. Maar het gaat verder. Je kunt een BMW met Connected Drive namelijk ook berichtjes sturen. Hij stuurt niets terug, dat niet, maar dat is het doel ook niet. Bijvoorbeeld een adresje opzoeken op Google Maps en doorsturen naar de BMW om hem vervolgens te selecteren als adres voor de ingebouwde navigatie. Scheelt een hoop gedraai en geklik aan het iDrive-wieltje.

Belangrijker is dat Connected Drive ook alles bijhoudt van de auto zelf. Banden versleten? Olie op een laag peil? Ander elektrisch probleem? De BMW laat het je weten. Daarnaast gaan de Germanen er wel vanuit dat je een iPhone hebt, want deze wordt volledig ondersteund. Bij het afspelen van muziek zelfs inclusief album art op het dashboardscherm en volledige controle vanaf het de knopjes op het stuur.

Maar ik heb het over Google in de auto gehad. Dat kan alleen als de auto stil staat. Veiligheid voor alles. Dat neemt dus niet weg dat de auto je de mogelijkheid geeft om te internetten wanneer je staat te wachten in de file. En zonder dat heer agent je er een boete van 160 euro voor geeft, want de iPhone blijft netjes opgeborgen onder het klepje waar je arm op leunt.

Koplampen

Op dit moment denk je dat de BMW 116i de perfecte auto is. Dat is hij niet. Off-road zou ik bijvoorbeeld niet proberen. Flauw, maar ook zeggen dat de nieuwe 1-serie een prachtige BMW, is mogelijk, maar niet volledig geloofwaardig. Vanaf de zij- en achterkant kan ik niets vinden dat ik lelijk vind. Vanaf die hoeken vind ik de 1-serie super om naar te kijken. Maar die voorkant. Die raar gestijlde koplampen. Die voegen niet in het hele beeld van de auto. Zelfs niet in de hele lijn van alle geproduceerde BMW’s tot nu toe. Voordeel dat je die vanachter het stuur niet ziet ;).

Conclusie

De BMW 116i is een heerlijk scherpsturende, sportieve, maar ook relaxte hatchback. De 116i mist net een klein beetje vermogen om de sportieve wegligging van de auto volledig tot zijn recht te laten komen. Van binnen laat BMW je wel merken dat je premium koopt. Alles voelt en oogt kwalitatief hoogstaand. Ook de iDrive met Connected Drive werkt goed, al laat de snelheid van het internet soms wat te wensen over. Het komt erop neer dat de 116i een heerlijk gebalanceerde auto is. Een puntje blijft dat je daar wel een BMW prijs voor moet neertellen (rijklaar ongeveer 30.000 euro).

Dennis Wilman (4 Posts)

Dennis Wilman is vaste blogger voor Anneliesje.nl en test vooral audio en kleinere apparatuur, maar schrijft ook over auto's die iets met gadgets hebben. Over Dennis: rechterhand zit vast aan zijn iPhone, linkerhand aan het stuur van zijn BMW. Heeft vierkante oogjes van het internetten. In zijn hoofd altijd heel aardig, maar komt niet altijd zo over. Heeft ook een eigen blog.


Author Description

Dennis Wilman is vaste blogger voor Anneliesje.nl en test vooral audio en kleinere apparatuur, maar schrijft ook over auto's die iets met gadgets hebben. Over Dennis: rechterhand zit vast aan zijn iPhone, linkerhand aan het stuur van zijn BMW. Heeft vierkante oogjes van het internetten. In zijn hoofd altijd heel aardig, maar komt niet altijd zo over. Heeft ook een eigen blog.

One Response to “Dennis Drives: BMW 116i”

  1. 14/06/2013

    sheryn Reply

    Hoi Dennis,

    Leuk verslag vd 1 serie!

    Ik woon in suriname en sta op het punt n auto te kopen. Keus 1 serie of a3. De in suriname verkochten autos zijn afkomstig uit japan 2e hands.

    Ik heb een 116i bwjr 2007 op het oog mooie bak, maar bij het proefrijden nade a3, voelde het stuur van de bmw vrij zwaar aan. Is dit normaal? Suriname kent nl geen bmw dealer dus ik kan niet met vragen terecht. Bem benieuwd naar jou reply.

Leave a Reply to sheryn

Leave a Reply to sheryn Cancel Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*