Dennis Drives: BMW X1 xDrive25d

Tja, daar sta je dan. Ogen gericht op een BMW X1. Zo’n auto waarvan je eigenlijk niet weet wat je ervan moet denken. Waar is hij voor? Het is geen jeep waarmee je de blubberige kant van de Alpen gaat opzoeken en het is ook niet de auto waarin met Mach 3 een bocht van 90 graden kunt nemen.

Gelukkig kreeg ik een paar dagen om uit te vinden waarom deze X1 dan toch bestaansrecht heeft.

Uiterlijk

Laat ik maar gelijk met het meest moeilijke punt beginnen: het uiterlijk. Wanneer je aan een X1 denkt, denk je nu niet gelijk aan ‘s werelds mooiste SUV ooit. De body heeft eigenlijk de vorm van een standaard stationwagon alleen staat deze wat hoger op de poten waardoor het geheel net niet lijkt te kloppen. Dit beeld is ontstaan doordat je aan de _standaard_ X1 hebt gedacht. Gelukje voor mij was dat BMW zo aardig was om mij niet alleen de krachtigste X1 te lenen, maar ook eens één met een M-sportpakket. Dankzij dit pakket staat deze versie niet alleen lager dan normaal, maar ook op lekkere 17 inch M-velgen. Tel dan de bodykit erbij op en het beeld wordt langzaamaan al wat kloppender. Maar nu komt het. Ik liep wat rondjes om de wagen en heb even met een bedenkelijk oog vanaf een afstandje staan kijken (zoals alleen ik dat kan). Vervolgens kwam ik tot de conclusie dat deze BMW eigenlijk best goed geslaagd is.

Interieur

Na het eerste obstakel met enige moeite gepasseerd te zijn, was het opnieuw schrikken bij het instappen. Het lederen interieur was op zich heel mooi, maar was rood, fel rood. Juist. Daar moet je toch echt even aan wennen. Ook hier kwam het sportpakket weer fijn terug met de heerlijke BMW-sportstoelen. Van die stoelen die je op 16.000 verschillende manieren kunt instellen. De perfecte stand vinden lijkt onmogelijk want al zit je lekker, met een klein beetje aanpassing kan het nog beter. En dat is natuurlijk nooit het geval. Kan de vrouw des huizes de perfecte stand wel vinden? Dan kan ze die veilig instellen en laten onthouden. Dan kan zij wel lekker in de X1 rijden (say what?!) en kan jij lekker verder blijven prutsen met de instellingen.

‘Sportief’

Het M-pakket ging helaas niet verder dan het visuele plaatje. De tuners hebben de 2 liter turbo diesel met geen vinger aan durven raken. Stel je voor dat ze gezien worden terwijl ze aan een diesel staan te sleutelen. Maar goed. Het is niet alsof de SUV het echt nodig heeft. Met 218pk uit dit blok is het zeker niet slecht toeven. Tel daarbij de heerlijke 8-traps automaat op en de X1 gedraagt zich prima wanneer je binnen 6,8 seconden op de 100 raast. De flippers achter het stuur maken het sportieve gevoel af. Of nee, eigenlijk niet, dat doet de vering. Voor een hoogpotige BMW is de schokabsorbtie namelijk niet exact wat je zou verwachten. Deze staat nogal ‘sportief’ afgesteld. Erg leuk wanneer je ervan houdt om bochten scherp in te sturen zonder dat je het gevaar loopt om op je dak te eindigen, maar beduidend minder wanneer je denkt een hobbelig straatje wat harder door te rijden want “deze auto heeft hogere vering, dus dan kan dat”. Het kan wel, maar sta dan niet raar te kijken wanneer je nieren het voor gezien houden aan het einde van het straatje ;-).

Off-road

En dan ben ik nog niet eens off-road geweest. Oke, ik heb hier en daar een grasveldje gepakt, maar veel hoger dan een verkeersdrempel ben ik niet gegaan. “Waarom niet?” hoor ik je denken. Heel simpel: allereerst heb ik toch echt geen zin om de ANWB te bellen wanneer ik uit de blubber getrokken moet worden met een auto van bijna een ton en voor het tweede punt moeten we even eerlijk tegen elkaar zijn: welke X1-koper koopt deze bak om de zanderige duinen ermee in te trekken? Ik kan me er geen bedenken. Het lijkt me dat je dan toch echt een Land Rover of een Merauder of iets dergelijks aanschaft.

De X1 is tot nu toe dus vooral een snelle, goed sturende, lichtelijk hoge en ietwat vreemd uitziende BMW. En zoals het uiterlijk wat tijd nodig had om me goed te bevallen, had de rest van X1 dat ook. Het rondrijden op de snelweg of in de stad is gewoonweg heerlijk. De hardere vering is geen probleem, het geeft je zelfs wat fijne sportieve eigenschappen die je normaal niet zou hebben met de hogere stand van de auto. En ook het vermogen in samenwerking met de 8-traps automaat zorgen voor een geweldige combinatie van sportiviteit en relaxt rijgedrag. En als je dan toch eindelijk na jaren van stellen en prutsen die perfecte stand in de lekkere stoelen hebt gevonden en het panoramadak het zonnetje binnenlaat, dan is het toch echt wel lekker om net iets hoger te zitten dan je gewend bent.

Conclusie

De X1 xDrive25d met M-sportpakket (heel belangrijk want zonder aanzienlijk lelijker) is een auto die je op het begin niet helemaal zult waarderen. Wanneer je hem voor het eerst ziet is het niet de prachtwagen waar je op hoopte, maar na een tijdje ga je er toch iets moois in zien. Iets waar je toch wel erg blij van wordt. Ook wanneer je er voor het eerst in rijdt zul je niet weten waarom de X1 bestaansrecht heeft. Het rijdt niet als een normale wagen en ook niet als een jeep. Het ligt er zelfs niet eens tussenin. Het voelt meer als een normale vierwieler, alleen zit je wat hoger. Ook hierbij waardeer je deze vreemde combinatie later pas. Het sportieve weggedrag plus de hoge zit is eigenlijk een geweldige combinatie. Ik dacht dat ik deze auto verschrikkelijk zou gaan vinden. Sterker nog: ik was ervan overtuigd dat dit een gigantische misstap was van de mannen uit Beieren, maar BMW wist dat ik hem goed zou vinden, alleen wist ik dat nog niet. Daar had ik een paar dagen voor nodig.

Dennis Wilman (4 Posts)

Dennis Wilman is vaste blogger voor Anneliesje.nl en test vooral audio en kleinere apparatuur, maar schrijft ook over auto's die iets met gadgets hebben. Over Dennis: rechterhand zit vast aan zijn iPhone, linkerhand aan het stuur van zijn BMW. Heeft vierkante oogjes van het internetten. In zijn hoofd altijd heel aardig, maar komt niet altijd zo over. Heeft ook een eigen blog.


Author Description

Dennis Wilman is vaste blogger voor Anneliesje.nl en test vooral audio en kleinere apparatuur, maar schrijft ook over auto's die iets met gadgets hebben. Over Dennis: rechterhand zit vast aan zijn iPhone, linkerhand aan het stuur van zijn BMW. Heeft vierkante oogjes van het internetten. In zijn hoofd altijd heel aardig, maar komt niet altijd zo over. Heeft ook een eigen blog.

No Responses to “Dennis Drives: BMW X1 xDrive25d”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*