Dennis Drives: Mini Cooper Coupe S

Wanneer was de laatste keer dat jij zomaar in de auto bent gaan zitten om voor je plezier een stuk te gaan rijden? Is het te lang terug omdat de auto die je nu hebt te saai is en een leuke auto te duur is? Dat smoesje gaat vanaf nu niet meer op. De Mini Cooper Coupe S geeft veel plezier voor een haalbare prijs.

Goed nieuws he? Dat dacht ik ook. Maar voordat ik het over het plezier dat deze auto brengt ga hebben, moet je eerst even wat weten. De feitjes. De Coupé S heeft een 4-cilinder turbomotor met een inhoud van 1,6 liter. Niet veel dus. Maar BMW heeft daar toch een zeer mooie 184pk uit weten te toveren en heeft dat in al zijn wijsheid naar de voorwielen gestuurd. Niet dat het een probleem geeft, want bij hard optrekken geeft het stuur geen krimp. Optrekken kan dus ook in een rechte lijn.

Uiterlijk

Een rondje om de auto doet ook het oog weer strelen. Nu moet ik zeggen dat de versie die ik voor een paar dagen onder mijn kont had, volledig van alle gemakken voorzien was en dus ook van de John Cooper Works-kit. Motorisch geen verschil, maar het uiterlijk wordt er beduidend beter op. Dikkere bumpers, vette sideskirts, grotere velgen en een leuk luchthappertje op de motorkap :). De kit maakt van een schappelijk karretje een bruut monster. Iets wat hij op de weg sowieso al is.

Op de weg

De 184pk op de voorwielen maakt dat de Cooper binnen 7 seconden op de 100km/u zit. Dat is al plezierig, maar wat het afmaakt zijn de mini-explosies die je uit de uitlaat hoort komen bij het schakelen. Daar moet je wel even de sportstand voor aanzetten. Dit doe je met een simpel switchje op het dashboard. Omhoog klikken en je merkt het gelijk. De comfortabele wegligging verandert in een strakke, het rustige stuurwerk verandert in scherp en het gaspedaal wordt een tikkie nerveuzer. Een stand die ik na ontdekking niet meer heb uitgezet. Waarom niet? Dit kleine karretje nodigt van zichzelf al uit tot scheuren, de sportstand maakt dit alleen maar leuker.

Op de weg voelt het niet anders dan een overpowered kart. Hij ligt als een blok op de weg en heeft vermogen genoeg. Bochten vreet hij dankzij de geweldige hoeveelheid grip. Dit is mede te danken aan de uitklapbare achtervleugel. Deze komt omhoog bij 80km/u. Staat hij omhoog, dan weet je dat je iets beter moet gaan opletten op de bosjespatrouille van de lange arm der wet. Daarnaast heb je hier en daar wel wat last van onderstuur, maar dat komt door het feit dat de voorwielen zijn aangedreven. Waar je overigens ook veel lol mee kunt hebben, door iets vroeger het gas op de plank te zetten bij het uit acceleren van een bocht. Het heerlijke racerige geluid komt goed binnen en geeft je ook echt het gevoel dat je aan het autorijden bent. En bovenal dat je het voor je plezier doet. Zelfs een saai woon-/werkverkeertochtje wordt leuk. Elke bocht die je tegenkomt is een plezier om te nemen. Daarnaast is het altijd geweldig om de grote jongens bij het stoplicht geheel onverwacht het nakijken te geven.

Minder goed

Nu is niet alles geweldig aan de Cooper S. Zo moest ik toch telkens huilen na het tanken. De pompbediende vroeg iedere keer om een rib uit mijn lijf. Ook wel weer een pluspunt aangezien ik zonder ribben iets beter in de Coupe paste. Ik ben bijna 2 meter en daar is de Coupe duidelijk niet voor gemaakt. De stoel kon niet ver genoeg naar achter ondanks het gemis van een achterbank. Ik zat dus constant voorovergebogen uit het voorraam te kijken. Dit was nodig vanwege de nogal vreemde daklijn die ervoor zorgt dat er erg veel loze ruimte zit tussen het einde van de voorruit en de top van het dak.

Kofferbak

Het ruimtegebrek dat ik ondervond achter het stuur verdwijnt weer in zijn geheel wanneer de achterklep open gaat. Een zee van ruimte. Mocht je dus kinderen hebben en denken dat de Coupe S nu al geen optie meer is, bedenk dan even hoeveel je van die kids houdt. Ik gok dat ze uitgestrekt tot een jaar of zes makkelijk met zijn tweeën naast elkaar kunnen liggen. Gordels hebben ze niet, maar daar is het bagagenetje voor.

Conclusie

Dit kleine autootje heeft heel veel indruk op mij weten te maken. Ik heb zelden zoveel plezier gehad in een vierwieler waar ik eigenlijk niet zo goed in paste. Je stapt in met een smile en je stapt uit met een nog grotere smile mits je onderweg niet hebt hoeven tanken. Ook het gebrek aan ruimte voor mij zou ik graag voor lief nemen. De Cooper Coupe S oogt geweldig en rijdt geweldig. Als je in de tijd van crisis dan toch moet kiezen voor een kleinere auto, doe ons allen dan een plezier en kies deze.

Dennis Wilman (4 Posts)

Dennis Wilman is vaste blogger voor Anneliesje.nl en test vooral audio en kleinere apparatuur, maar schrijft ook over auto's die iets met gadgets hebben. Over Dennis: rechterhand zit vast aan zijn iPhone, linkerhand aan het stuur van zijn BMW. Heeft vierkante oogjes van het internetten. In zijn hoofd altijd heel aardig, maar komt niet altijd zo over. Heeft ook een eigen blog.


Author Description

Dennis Wilman is vaste blogger voor Anneliesje.nl en test vooral audio en kleinere apparatuur, maar schrijft ook over auto's die iets met gadgets hebben. Over Dennis: rechterhand zit vast aan zijn iPhone, linkerhand aan het stuur van zijn BMW. Heeft vierkante oogjes van het internetten. In zijn hoofd altijd heel aardig, maar komt niet altijd zo over. Heeft ook een eigen blog.

No Responses to “Dennis Drives: Mini Cooper Coupe S”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*