Maarten’s Hot Hatch: Volvo V40

De Volvo V40 is kleiner dan zijn voorganger de V50. Van een stationcar is dan ook geen sprake meer. Gelukkig heeft Volvo er wel een hot hatch van gemaakt. De V40 zit vol met nieuwe technologie. Het is de meest dynamische Volvo die nu in de showroom is te vinden.

Dieselen met de D2

Ik testte de instapversie met de D2, 115 pk dieselmotor met directe inspuiting. Het verbruik volgens Volvo: 1 op 27,8, CO2-uitstoot: 94 gram per kilometer en daarmee op papier de zuinigste in zijn klasse. Op papier, want iedereen die bij groen licht een beetje rap vooruit wil moet het gaspedaal diep intrappen. En dat extra zetje is natuurlijk helemaal niet zuinig. Voor snelheidsduivels en sprinters heeft Volvo ook een D3 met 150 pk of een D4 met 177 pk in de aanbieding. In benzineversie is zelfs een T5 met 254 pk verkrijgbaar. Eenmaal op weg is de D2 een genot om in het vooronder te hebben. Bij hogere snelheden komt de D2 dieselaar prima mee.

Exterieur

Het lijnenspel van het exterieur lopen uit naar buiten waardoor de auto breder lijkt dan deze in werkelijkheid is. Ondanks alle passieve en actieve veiligheid die deze Volvo rijk is, blijft het model slank en laag. Dankzij de voetgangersairbag, die aan de buitenkant van de auto is gemonteerd, konden de ontwerpers een subtieler en breder model ontwerpen met een lagere daklijn. De V40 is een stijlvolle auto die het zeker ook goed gaat doen bij leaserijders.

Interieur

Het interieur is smaakvol zoals we dat gewend zijn van dit Zweedse merk. Het dashboard is modern. Analoge klokken hebben plaatsgemaakt voor een digitaal en modulair display. Als bestuurder heb je de keuze om een bepaald type klokkenwinkel te selecteren die past bij je rijstijl of je humeur en geeft de informatie die daarbij hoort. De drie smaken waar je als bestuurder uit kan kiezen zijn Elegance, Eco en Performance. Volvo heeft hiermee beslist zijn best gedaan om de auto in enige mate aan te passen aan de bestuurder.

Verhuizen we een bank naar achteren, dan merk je dat de V40 een maatje kleiner is. Lange mensen zitten krap achterin. De bagageruimte van 413 liter is niet groot maar volstaat voor een hatch.

Veiligheid

Volvo heeft in 1959 de driepuntsautogordel ontworpen. Sindsdien worden Volvo en veiligheid in een adem genoemd. De V40 is dan ook van diverse nieuwe veiligheidssystemen voorzien. Zo kan het verkeerborden herkennen die in de display worden getoond als herinnering en als er over een doorgetrokken streep wordt gereden dan is dat door een trilstand voelbaar in het stuur. Niet nieuw, maar wel handig is het Pedestrian Detection met full auto brake. Dit is een technologie die kan detecteren of een voetganger de weg opstapt voor de auto. In een noodsituatie ontvangt de bestuurder eerst een akoestische waarschuwing, in combinatie met een knipperend licht in het head-up display van de voorruit. Als de bestuurder niet reageert op de waarschuwing en er een aanrijding dreigt, wordt de volledige remkracht automatisch toegepast. De technologie kan een botsing met een voetganger voorkomen bij snelheden tot 35 km/h. Bij hogere snelheden, ligt de nadruk op het verminderen van de rijsnelheid om zo de impact van de botsing te verkleinen.

Erg handig is ook Park Assist, een systeem dat de auto zichzelf laat inparkeren. Hoe dit handige systeem werkt is te zien in dit filmpje:

Op de weg

De rijeigenschappen zijn uitstekend. De verbetering van het zwaartepunt en het onderstel hebben geresulteerd in subliem bochtengedrag en komen ook de veiligheid ten goede. Voor de sportieve rijder is de V40 optioneel te voorzien van een sportonderstel. Dit betekent stuggere dempers die de auto ook nog eens 10 mm verlagen. Het stuurgedrag is bijzonder direct, vooral bij hoge snelheden.

Conclusie

De V40 doet niet onder voor de Duitse concurrentie en in ‘die Heimat’ zitten ze wel een beetje met samengeknepen billen voor dit Zweedse model. Volvo wilde de beste auto maken in zijn klasse. Dat is heel aardig gelukt. De D2 valt nog mooi in de categorie 20% bijtelling en is bijzonder rijk uitgerust. Daarnaast heeft Volvo voor de V40 veel energie gestoken in de veiligheid van inzittenden en onfortuinlijke voetgangers. Het dynamische ontwerp heeft ook nadelen, namelijk dat het zicht rondom beperkt is. Het introline pakket met achteruitrijcamera is optioneel, maar zou eigenlijk standaard op de auto moeten zitten. Het standaard geleverde City Safety System maakt dan weer een heleboel goed. Met de V40 heb je een bijzonder complete hatch voor een betaalbare prijs.

Geef Maarten van der Velden een stuurwiel, een gaspedaal en vier wielen en je hebt geen kind meer aan hem. In het dagelijkse leven is hij fulltime petrolhead. Daarnaast is hij ook salesmanager bij autotrack.nl en in zijn vrije tijd verplaatst hij zich graag in een van zijn oldtimers. Op anneliesje.nl deelt hij graag zijn ervaringen met nieuwe automodellen.

Author Description

Als gastblogger kun je een bijdrage leveren aan deze site. De enige voorwaarden: dat het onderwerp bij VG past en dat het om unieke content gaat. Voor meer informatie kun je mailen naar info [at] verrassendgenoeg.nl

No Responses to “Maarten’s Hot Hatch: Volvo V40”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*