Recensie: Handboek Webredactie – geheel vernieuwde editie

Het Handboek Webredactie dat in december 2013 verscheen is een geheel herziene versie van de al zeer goede editie uit 2010. Het is geschreven door twee doorgewinterde communicatieadviseurs met jarenlange ervaring, ook in het geven van trainingen over hun vakgebied. In de nieuwe editie zijn de eerdere zwakke plekken (o.a. SEO en social) grondig aangepakt en ook nieuwe thema’s toegevoegd (mobiel en conversie). Wat mij betreft nog steeds het beste boek over dit thema op de Nederlandstalige markt.

Vorige versie was al een aanrader

Voor Verrassend Genoeg (toen nog Anneliesje.nl) schreef ik medio 2013 een recensie over de editie uit 2010. Ik vond het toen al een zeer goed boek, zoals ook blijkt uit de quote die op de eerste pagina van de nieuwe editie is verwerkt.

Quote Handboek Webredactie

Wat ik hiernaast zo prettig vond aan het boek uit 2010 is de toon: de meest simpele basisbegrippen worden uitgelegd zonder belerend over te komen. Voor mij was het toen al een boek dat eigenlijk standaard als studieboek bij relevante studies gebruikt zou moeten worden. Maar niet alles was perfect. De thema’s SEO, social media en usability kwamen iets minder goed uit de verf en de voorkant was ronduit lelijk. Toen bleek dat er een nieuwe, herziene editie uit zou komen, was ik dus meteen erg nieuwsgierig naar de verbeteringen.

Opbouw (gelukkig) weinig veranderd

De omvang van het boek is weliswaar met zo’n 60 pagina’s toegenomen, maar de structuur van de nieuwe editie is heel vergelijkbaar met de vorige editie. Zelfs de vrolijke eigen kleurtjes op snee per deel hebben de eindstreep opnieuw gehaald. Los van zaken als inleiding, bijlagen en literatuurlijst bestaat het boek uit elf delen.

  • De basis voor een effectieve website [zoals strategie en structuur]
  • Stroomlijnen van content [zoals contentbeheer, contentplanning, cms’en en het team]
  • Schrijven voor het web [o.a. stijlen en structuren]
  • Schrijven voor Google
  • Schrijven voor mobiel
  • Schrijven voor social media
  • Conversiegericht schrijven
  • Tekstsoorten onder de loep [nieuwsbericht, blog, nieuwsbrief]
  • Benutten van audiovisuele content
  • Testen van usability
  • Het recht van internet [o.a. auteursrecht]

Eigenlijk is het boek dus opgebouwd uit drie hoofddelen: het organisationele umfeld van webredactie, het eigenlijke schrijven en enkele relevante omringende vakgebieden. Op de aan het Handboek Webredactie gewijde website kun je ook de hoofdstukken per deel bekijken en de inleiding van het boek lezen.

Kleur op snee Handboek Webredactie

Mijn klachten van toen: SEO, social media en usability

Los van de pikzwarte voorkant (die nu enigszins is opgefrist) had ik een drietal inhoudelijke aanmerkingen op het Handboek Webredactie uit 2010: “Het hoofdstuk over social media is flink gedateerd, logisch voor een boek uit 2010, en de delen over SEO en usability missen de heldere structuur die de rest van het boek zo siert. Ook mis ik hoe je webanalytics kunt inzetten voor het optimaliseren van webcontent.” Gelukkig is met al deze feedback wat gedaan. Het deel over SEO is wat verlengd, iets beter gestructureerd en up-to-date gemaakt. Nog steeds is duidelijk dat SEO niet de hoofdexpertise van de schrijvers is, maar deze hoofdstukken kunnen zich nu in ieder geval prima meten met de rest. Ook het hoofdstuk over usability is merkbaar verbeterd. Helemaal een verademing is het vernieuwde deel over social media, inclusief goede tips over webcare. Wie er nog dieper in wil duiken, moet uiteraard op zoek naar een specifiek boek over dit thema, maar de basis is heel solide.

Mobiel, conversiegericht en overige verrijking

De zichtbare zwakke plekken in de vorige editie zijn dus aangepakt en ook de andere hoofdstukken zijn met nieuwe modellen en inzichten verrijkt. Daarnaast zijn er twee welkome thema’s bijgekomen: schrijven voor mobiel en conversiegericht schrijven. In beide hoofdstukken gaan de schrijvers niet alleen in op de bijbehorende tekstuele uitdagingen, maar ook op de voor webredacteurs relevante vraagstukken op het gebied van techniek en vormgeving. Heel goed, als tekstschrijver werk je immers binnen een bepaalde context en die context moet je wel begrijpen.

Handboek Webredactie 2013

Nog steeds (of alweer?) een topboek

Al met al kan ik niet anders concluderen dan dat het Handboek Webredactie wederom een musthave is voor iedereen die zich met tekstuele webcontent bezighoudt. Ook blijf ik erbij dat dit boek standaard bij relevante studies en opleidingen gebruikt zou moeten worden. Zulke optimale verhoudingen qua theorie versus praktijk en strategie versus operatie ben ik simpelweg nog niet eerder tegengekomen bij boeken over dit vakgebied. En dat zorgt ervoor dat het Handboek Webredactie past bij iedereen, welke leerstijl je ook hebt.

Specificaties van het boek

  • Titel: Handboek Webredactie
  • Auteurs: Geert Poort en Corona de Wert
  • Druk: derde druk, geheel herziene versie, december 2013
  • Uitgeverij: Thema
  • Aantal pagina’s: 304
  • ISBN-13: 9789058718211
  • Op moment van schrijven te koop bij Bol.com voor €24,95.
Cecile Bol (15 Posts)

Met eenmanszaak Studio Vuurvogel schrijf ik online en offline teksten voor een breed scala aan organisaties. De tijd vliegt: inmiddels alweer ruim 10 jaar werkervaring. Daarnaast oprichter en hoofdredacteur van Eigenwijs Blij, weblog over duurzaamheid en emancipatie. Daar lees ik dan ook graag over, net als over lifestyle en psychologie.


Author Description

Met eenmanszaak Studio Vuurvogel schrijf ik online en offline teksten voor een breed scala aan organisaties. De tijd vliegt: inmiddels alweer ruim 10 jaar werkervaring. Daarnaast oprichter en hoofdredacteur van Eigenwijs Blij, weblog over duurzaamheid en emancipatie. Daar lees ik dan ook graag over, net als over lifestyle en psychologie.

3 Responses to “Recensie: Handboek Webredactie – geheel vernieuwde editie”

  1. 29/01/2014

    Lisanne Reply

    Ook ik ben erg enthousiast over het boek. In december heb ik alleen helaas de oude editie gekocht. Ik heb nergens gezien dat er een nieuwe editie uitkwam! Erg jammer dat ik die waardevolle informatie nu mis! Als iemand hem een keer aan mij uit wil lenen houd ik mij aanbevolen!

  2. 29/01/2014

    Cecile Bol Reply

    Ah, dat is rottig. Ik heb in eerste instantie een misdruk ontvangen (kan gebeuren), dus in feite heb ik de nieuwe editie twee keer. Pagina 30 tot 50 missen, maar die zijn niet echt veranderd volgens mij. Als je in regio Groningen woont kan je hem zo gratis ophalen als je wilt. Ben je toch nog een beetje compleet.

  3. 31/01/2014

    Lisa Reply

    Bedankt voor deze duidelijke en fijne artikel. Ik ga ‘m direct op mijn lijstje zetten!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*