Recensie: Handboek Webredactie

Het Handboek Webredactie komt uit 2010, maar is desondanks een echte aanrader. Het boek is bijzonder helder en compleet, heeft een prettige toon en is ideaal als naslagwerk of studieboek. Zelfs de meest simpele basisbegrippen worden uitgelegd zonder belerend over te komen. De focus ligt op schrijven voor bepaalde doelgroepen en het beeldscherm plus de organisatie en planning van dat alles. De thema’s SEO, social media en usability komen iets minder goed uit de verf.

Geschreven door communicatieadviseurs

Het 240 pagina’s tellende Handboek Webredactie is geschreven door twee doorgewinterde communicatieadviseurs: Geert Poort en Corona de Wert. Beide hebben jarenlange ervaring met zowel ‘gewone’ communicatie als webcommunicatie en geven ook nog eens trainingen hierover. Een solide basis voor een dergelijk boek dus en dat is goed te merken aan de inhoud.

Opbouw is breed en helder

Handboek WebredactieHet Handboek Webredactie is bedoeld voor iedereen die iets met webredactie doet. Inhoudelijk is het boek dan ook heel breed. Het boek is opgedeeld in negen delen met elk een eigen thema en, heel handig en aantrekkelijk, een eigen kleurtje op snee. De eerste twee delen gaan over de strategie achter een website, doelgroepen, doelen, maar ook de interne organisatie en planning die je nodig hebt voor een succesvolle website. Vervolgens komen er drie delen die dieper in het schrijven van webteksten duiken, inclusief SEO en variatie in tekstsoorten en schrijfstijlen. Daarna komen social media en audiovisuele middelen aan bod. Ten slotte volgen nog een deel over usability en een deel over internetrecht. Precies weten wat er in het boek aan de orde komt? Bekijk dan de inhoudsopgave en inleiding op de speciale website.

Inhoudelijk sterk, enkele zwakke plekjes

Geen mens is volmaakt allround, zo ook niet de schrijvers van het Handboek Webredactie. Daardoor bevat het boek een aantal heuse pareltjes aan hoofdstukken, maar ook enkele zwakkere plekken. De meest solide en krachtige delen zijn die over schrijven voor een beeldscherm, het kiezen van doelen, doelgroepen, structuren, tekstsoorten en schrijfstijlen en het stroomlijnen van dat alles met teams en planningen. Deze delen zitten zo strak en zorgvuldig in elkaar dat het echt een genot is om ze te lezen. De thema’s SEO, social media en usability zijn wat minder goed uitgewerkt, hoewel nog steeds goed genoeg. Het hoofdstuk over social media is flink gedateerd, logisch voor een boek uit 2010, en de delen over SEO en usability missen de heldere structuur die de rest van het boek zo siert. Ook mis ik hoe je webanalytics kunt inzetten voor het optimaliseren van webcontent.

Ideaal naslagwerk en studieboek

Ondanks wat minder goede stukjes hier en daar is het Handboek Webredactie wat mij betreft het beste Nederlandstalige boek dat ik tot nu toe over dit onderwerp heb gelezen. Het is bijzonder compleet, zowel theoretisch onderbouwd als praktijkgericht, helder opgebouwd en ook nog eens geschreven in een fijne, prettige toon. De schrijvers slagen erin om zelfs echte basisbegrippen (wat is een doelgroep, wat is intranet) uit te leggen zonder dat het voelt alsof het boek onder je niveau is. Schema’s, kaders, tabellen en screenshots verduidelijken de inhoud op precies die plekken waar dat relevant is. En dan ziet het boek er ook nog een heel mooi uit (van binnen, de buitenkant is lelijk). Ik kan geen enkel excuus bedenken waarom dit boek niet standaard in het curriculum van iedere opleiding op het gebied van marketing en communicatie zou zitten. Voor wie al werkzaam is in dit prachtige vakgebied is het Handboek Webredactie een ideaal naslagwerk dat zeker dingen blijkt te bevatten die je nog niet wist.

Specificaties van het boek

• Titel: Handboek Webredactie
  • Auteurs: Geert Poort en Corona de Wert
  • Gepubliceerd in: 2010
  • Uitgeverij: Thema
  • Aantal pagina’s: 240
  • ISBN-13: 9789058712202
  • Op moment van schrijven te koop bij Bol.com als paperback (€32,95) en als e-book (€18,99).
Cecile Bol (15 Posts)

Met eenmanszaak Studio Vuurvogel schrijf ik online en offline teksten voor een breed scala aan organisaties. De tijd vliegt: inmiddels alweer ruim 10 jaar werkervaring. Daarnaast oprichter en hoofdredacteur van Eigenwijs Blij, weblog over duurzaamheid en emancipatie. Daar lees ik dan ook graag over, net als over lifestyle en psychologie.

Author Description

One Response to “Recensie: Handboek Webredactie”

1. 14/07/2013