Dé 9 manieren voor een lang en gezond leven

Blue zones, ken je die term? Blue zones zijn gebieden op de wereld waar mensen kerngezond, leeftijden bereiken tussen de 90 en 100 jaar. Toen ik hierover las was er maar één ding wat ik wilde weten … waar wonen deze mensen en hebben ze tips voor me. Goed nieuws, onderzoeker Dan Buettner heeft onderzoek gedaan en ontdekte 9 gemeenschappelijke kenmerken.

Waar zijn de 5 blue zones?

De 5 blue zones zijn verspreid over de wereld. De eerste is zone is Okinawa (Japan). Dat Japanners oud worden is algemeen bekend en deze had ik ook wel verwacht. De andere 4 zones zijn Sardinië (Italië), Ikaria (Griekenland), Nicoya (Costa Rica) en misschien wel de meest verrassende in de USA: Loma Linda (Californië).

En nu: de 9 manieren

Pak er een kladblok bij, bookmark deze pagina want dit advies komt van de mensen zelf. En wie weet nou beter hoe je op een fitte en gelukkige manier langer kan leven, dan degene die dit nu al doen?

1. Kom uit bed met een doel

Is er iets waar je iedere ochtend voor je bed uitkomt? Een passie, iets waarvan je vrolijk wordt en gaat sprankelen? Houd dat vast, vooral als je met pensioen gaat. Een levensdoel zorgt ervoor dat je actief blijft en zo verhoog je je levensverwachting.

2. Adem in, adem uit

Je hoeft niet direct aan het mediteren te slaan (alhoewel dit wel één van de manieren is). Maar bouw een moment van rust in je routine, stress is nergens goed voor. Doe een tukkie, ga even niksen, bidt of doe iets anders waar jij van ontspant!

gezond leven

3. Sportschool? Nergens voor nodig

Bewegen is een must, maar het draait om natuurlijk bewegen. Nu hoor ik je denken… wat? Natuurlijk bewegen! Dat is eigenlijk heel eenvoudig. Ga lopen in plaats van met de auto, maak je huis goed schoon, ga lekker in de tuin aan de gang. Natuurlijk bewegen.

5. Samen sta je sterk

Omring jezelf met mensen met wie je plezier hebt, die je steunen, helpen én gezond leven. Dit laatste zorgt voor een gevalletje positieve peer pressure, als je vrienden gezond leven doe je dit meestal zelf ook. En vrienden betekent minder eenzaamheid.

6. Familie staat voorop

Familie is voor ons belangrijk, maar in de blue zones gaan ze hier net iets verder in. Vreemdgaan komt in ieder geval nooit ter sprake. En wat betreft familie, geen bejaardentehuizen! Gewoon (groot)ouders die inwonen bij de kinderen.

7. De 80-20 regel

n de blue zones eten ze tot ze voor 80% voldaan zijn. Blijkbaar zit je lichaam al eerder vol dan je denkt, omdat je hersenen pas later een seintje geven dat ze voldaan zijn. Who knew? Oh, en niet meer eten na het avondeten, ook geen snacks meer bij de film.

8. Planten zijn the way to go

Ben je vegan, vegetarisch, of volg je een proteïnedieet? Plantaardig eiwitrijk voedsel is the way to go. Het dagelijks eetpatroon bevat bonen, peulvruchten, soja, groene groenten en als snacks noten en fruit. Dierlijk eten staat nauwelijks op het menu.

9. Doe maar een wijntje

1 a 2 rode glazen wijn per dag is helemaal ok. De Californische hoogbejaarden vormen de uitzondering, maar in de vier andere landen drinken ze graag een wijntje vanwege de polyfenolen en antioxidanten. Ik zeg: proost op een langer leven!

En dit waren ze. De 9 manieren voor een langer en gezond leven. Welke manieren pas jij nu al toe en waar moet je nog aan werken? Laat het weten in de comments, altijd leuk!

Author Description

Schrijft en communiceert wat af in het dagelijks leven. Houdt zich verder bezig met een redelijk gezond leven, feestjes vieren en de wereld zien. Is het liefst het hele jaar op wintersport.

No Responses to “Dé 9 manieren voor een lang en gezond leven”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*