Wat is een gezonde lunch?

Voor een optimale gezondheid is het natuurlijk ook van belang dat de lunch gezond is. Veel mensen zijn in de veronderstelling dat de boterhammen die ze mee naar school of het werk nemen gezond zijn. Niet dat deze ongezond zijn, maar dat kan een stuk gezonder.

Te veel koolhydraten

Het probleem van ons traditionele eetpatroon is een beetje dat we snel te veel koolhydraten eten. Traditioneel eten we boterhammen als ontbijt en als lunch en bij het avondeten eten we aardappelen, pasta of rijst. Dit zijn allemaal bronnen van koolhydraten waardoor we hiervan vaak teveel eten. Niet dat koolhydraten an sich slecht of ongezond zijn. Maar als we er teveel van eten dan heeft dat wel een negatief effect op onze gezondheid.

Als we teveel koolhydraten eten dan heeft dat namelijk een negatief effect op ons gewicht en daarmee ook op onze gezondheid. Dit komt omdat koolhydraten de voorkeurs brandstof van ons lichaam zijn. Zolang het lichaam zich in zijn energiebehoefte kan voorzien door koolhydraten te verbranden zal het geen vetten gaan verbranden. Het zal dan vetten gaan opslaan waardoor we aankomen. Door wat minder koolhydraten te eten voorkomen we dat het lichaam genoeg energie uit koolhydraten kan halen waardoor het geen vet zal opslaan en vet kan gaan verbranden.

wat is een gezonde lunch

Bloedsuikerspiegel

Voor een optimale gezondheid is het van belang dat we de bloedsuikerspiegel niet teveel verstoren. De bloedsuikerspiegel stijgt door het eten van koolhydraten. Hierna zal het lichaam insuline aanmaken waardoor het suiker (in de vorm van glucose) door de cellen kan worden opgenomen. Zodra de glucose uit het bloed is opgenomen daalt de bloedsuikerspiegel weer en krijgen we weer een hongergevoel. Als we snelle koolhydraten eten dan krijgen we te maken met dit effect. Snelle koolhydraten zijn onder andere te vinden in suikerhoudende producten, wit en bruin brood, pasta, gebakken of gefrituurde aardappelen en witte rijst.

Als we snelle koolhydraten hebben gegeten dan krijgen we vaak twee uur na een maaltijd alweer een honger gevoel. Hierdoor gaan we lopen snacken en meer eten dan ons lichaam eigenlijk nodig heeft. Het is daarom van belang dat er gekozen wordt voor langzame koolhydraatbronnen. Bronnen van langzame koolhydraten zijn volkoren brood, volkoren pasta, quinoa, havermout, zoete aardappel en zilvervliesrijst.

Het veelvuldig eten van snelle koolhydraten is niet alleen slecht voor ons gewicht maar kan op termijn tevens diabetes type 2 veroorzaken. Voor een gezonde lunch is het dus van belang dat we niet teveel koolhydraten eten en kiezen voor bronnen van langzame koolhydraten. Daarmee komen we op een aantal voedingsmiddelen welke je beter niet kunt eten.

wat is een gezonde lunch

Wat is geen gezonde lunch?

Misschien heb je er een gewoonte van gemaakt om een vruchtensapje bij de lunch te drinken. Vanwege de vitamines. Vruchtensappen zijn echter dikmakers net zoals frisdranken. Dit vanwege het fructose (vruchtsuikers) welke in vruchtensapjes zitten. Omdat de vezels eruit gefilterd zijn, worden deze suikers direct door het lichaam opgenomen waardoor er een grote piek in de bloedsuikerspiegel ontstaat.

Voor je vitamines kan je dan ook veel beter gewoon vers fruit eten. Vanwege de vezels die je dan eet worden de suikers langzamer door je lichaam opgenomen waardoor ze niet schadelijk voor je gezondheid zijn.

In bedrijfskantines zijn vaak allerlei soorten yoghurt met smaakjes te krijgen. Met daarop mooie afbeeldingen van aardbeien of blauwe bessen. Ziet er super gezond uit. Maar dat is het vrijwel nooit. Deze yoghurtjes zitten meestal bomvol toegevoegde suikers en als er al echt fruit in zit dan is dit vaak echt maar heel weinig. Meestal bedraagt het percentage fruit niet eens 2%. Deze yoghurtjes kan je dus beter laten staan.

Als je graag iets van zuivel wilt dan zou je kunnen kiezen voor naturel Griekse yoghurt. Deze is ongezoet en bevat geen toevoegingen. Let er op dat je de echte Griekse yoghurt koopt en niet de yoghurt Griekse style. Deze nep Griekse yoghurt bevat meestal wel toegevoegde suikers, meer vet en minder eiwitten.

wat is een gezonde lunch

Wat is wel een gezonde lunch?

Zoals in de inleiding al besproken zal er een alternatief gevonden moeten worden voor de koolhydraatrijke boterhammen.

De ideale gezonde lunch is een salade. Een salade bevat weinig koolhydraten en is dankzij de rauwkost rijk aan vitamines, mineralen, antioxidanten en voedingsvezels. Bij een salade is het natuurlijk wel belangrijk dat je let op het gebruik van dressings. De meeste dressings welke je in de supermarkt koopt zijn rijk aan suikers en ware caloriebommen. Alle gezondheidsvoordelen van je salade worden hiermee in één keer weggevaagd.

Het beste maak je een dressing zelf op basis van wat olijfolie, Griekse yoghurt, azijn, peper, zout of wat tuinkruiden. Online zijn genoeg recepten te vinden voor verantwoorde dressings.

Aan een salade kan je wat eiwitbronnen toevoegen. Dit zorgt ervoor dat je langer na de lunch een voldaan gevoel zult hebben. Eiwitbronnen welke je aan een salade kunt toevoegen zijn gekookte eieren, noten, kaas, gerookte kip of bijvoorbeeld tonijn uit blik.

Voor wat extra vitamines en smaak kan je aan je salade wat stukjes fruit toevoegen.

wat is een gezonde lunch

Maar er is meer mogelijk

Nu de winter weer voor de deur staat is het soep seizoen weer begonnen. Omdat soep hartig is geeft het je een voldaan gevoel terwijl soep niet veel calorieën hoeft te bevatten. Belangrijke voorwaarde hierbij is dat je de soep zelf klaar maakt. Veel kant-en-klaar soepen uit de supermarkt hebben allerlei toevoegingen waaronder zelfs suiker. Door een volle soep te maken met groente als basis creëer je een gezonde lunch welke rijk is aan vitamines, mineralen en voedingsvezels.

Met een boerenomelet tover je ook een gezonde lunch op tafel. Een boerenomelet bestaat uit 2 of 3 eieren met groenten. De eiwitten van de eieren zorgen ervoor dat je nog lang na de lunch een voldaan gevoel zult hebben.

Eén van mijn favoriete gezonde lunches is een groene smoothie. Een groene smoothie bestaat uit een groene bladgroente zoals spinazie of boerenkool met daaraan één of twee soorten fruit aan toegevoegd. Bijvoorbeeld een banaan en een sinaasappel. Het fruit zorgt ervoor dat de groene smoothie heerlijk zoet is. De groene bladgroente is een belangrijke bron van vitamines, mineralen en chlorofyl (bladgroen). Chlorofyl heeft een detox werking op de darmen en de lever. Het voordeel van een groene smoothie is dat je deze makkelijk mee kunt nemen in een afsluitbare beker nadat je hem in de ochtend thuis hebt bereid.

Heb jij nog tips voor een gezonde lunch? Laat het ons weten!

Author Description

Schrijft en communiceert wat af in het dagelijks leven. Houdt zich verder bezig met een redelijk gezond leven, feestjes vieren en de wereld zien. Is het liefst het hele jaar op wintersport.

One Response to “Wat is een gezonde lunch?”

  1. 25/11/2016

    Thebeautyblognl Reply

    Pff ik vind het altijd lastig om echt gezond te lunchen! Ik ga regelmatig voor avocado! Yummmm! Maar ik denk dat ik ook wat vaker soep ga maken!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*