Welk dieet past bij mij?

Het nieuwe jaar is weer begonnen, het is dus weer goede voornemens seizoen! Wat zijn jouw goede voornemers voor 2016? In de top 10 van goede voornemens zien we ieder jaar steevast dezelfde onderwerpen voorbij komen. Populaire goede voornemers zijn: meer tijd met familie en vrienden doorbrengen, schulden afbetalen, stoppen met roken en gaan sporten. Een voornemen wat we ieder jaar in de top 3 van goede voornemens zien, is het voornemen om een dieet te gaan volgen. De overtollige kilo’s van de van de feestmaand moeten er weer af. De kilo’s van de chocoladeletters, de kruidnoten, de kerstkransjes en natuurlijk de oliebollen.

Maar ja, allemaal leuk en aardig om een dieet te gaan volgen, maar er zijn zoveel diëten, welke moet je daaruit kiezen? Welke diëten werken? Welk dieet is goed vol te houden? Welk dieet is betaalbaar? Welk dieet is smakelijk? Zoveel vragen, zoveel antwoorden. Wij zetten voor jouw de meest populaire diëten van dit moment op een rijtje zodat je een antwoord krijgt op de vraag: ‘Welk dieet past bij mij?

welk dieet

Het paleodieet

Het leuke van het paleodieet is dat je geen calorieën hoeft te gaan tellen. Je mag eten als je honger hebt en je hoeft niet te eten als je geen honger hebt. Het paleodieet is wel wat voor de liefhebbers van vlees en vis; in het paleodieet staat vooral veel vlees op het menu.

Als je vegetarisch bent dan is het paleodieet niks voor jou; het paleodieet zal door het ontbreken van vlees en vis nooit echt paleo zijn. En gewicht verliezen wordt lastig omdat je de eiwitten welke je anders uit vlees en vis zou krijgen moet gaan compenseren met eiwitvervangers waar te veel koolhydraten inzitten. Als je vegetariër bent dan adviseer ik je eens te kijken naar groene smoothies, die worden verderop besproken.

Het paleodieet is wel een vrij duur dieet om te volgen. De voedingsmiddelen dienen namelijk van biologische oorsprong te zijn, idealiter lokaal geteeld. Verder is het goed om te weten dat het paleodieet niet het eenvoudigste dieet is om te volgen. Er zijn veel richtlijnen waar je je aan moet houden, en op bepaalde richtlijnen zijn ook nog eens uitzonderingen van toepassing. Als je het paleodieet wilt gaan volgen dan ontkom je er niet aan om een goed boek hierover aan te schaffen.

Hoe ziet het paleodieet eruit?
Het paleodieet gaat uit van wat de mens at in het paleolithicum (oude steentijd) voordat de veehouderij en landbouw hun intrede deden. De aanname is dat de mens genetisch helemaal niet geschikt is voor ons moderne voedsel welke voor een groot deel bestaat uit geraffineerde suikers en koolhydraten. De veronderstelling is dat we genetisch geschikt zijn voor wat we aten als jager-verzamelaars.

Het paleodieet bestaat daarom uit vlees, vis, groenten, fruit (met mate), noten en wortels. Voedingsmiddelen welke niet in het paleodieet zitten zijn granen, peulvruchten, zuivel, suiker, bewerkte oliën en zout.

welk dieet past bij mij

Koolhydraatarm dieet

Een koolhydraatarm dieet is eenvoudig om te volgen. De ingrediënten welke je nodig hebt zijn in iedere supermarkt te koop en je hoeft geen waslijst aan regels en uitzonderingen te kennen (zoals bij het paleodieet). Een koolhydraatarm dieet is iets duurder dan een ‘normaal’ voedingspatroon, je gaat suiker en koolhydraatrijke voedingsmiddelen vervangen door gezondere voedingsmiddelen zoals groenten. Snoepgoed en snacks zijn gek genoeg relatief goedkoop en groente is nu eenmaal wat duurder.

Een koolhydraatarm dieet is voor veel mensen goed vol te houden en veel mensen bereiken er hun streefgewicht mee. Door het ontbreken van suikers en de beperking van koolhydraten zorgt een koolhydraatarm dieet er voor dat je bloedsuikerspiegel stabieler blijft, hierdoor zal je minder snel (lekkere) trek hebben.

De enige manier om gewicht te verliezen is door het creëren van een negatieve energie balans. Bij een negatieve energie balans krijgt het lichaam minder calorieën binnen dan het dagelijks nodig heeft aan energie. Bij een koolhydraatarm dieet worden de calorieën welke verkregen worden uit koolhydraten voor een belangrijk deel geschrapt. Dit wordt iets gecompenseerd door extra calorieën uit eiwitrijke voedingsmiddelen te eten. Bij een koolhydraatarm dieet bestaat de voeding voor 20% uit koolhydraten, normaal gesproken bestaat onze voeding voor 40 tot 70% uit koolhydraten.

Hoe het koolhydraatarme dieet eruit ziet
Bij een koolhydraatarm dieet worden voedingsmiddelen waarin suikers zijn verwerkt helemaal uit het voedingspatroon geschrapt. Voedingsmiddelen welke rijk zijn aan koolhydraten worden ook geschrapt of slechts zeer beperkt gegeten. Voedingsmiddelen welke niet in een koolhydraatarm dieet thuis horen zijn brood, aardappelen, pasta en rijst. Er zal vooral meer groente gegeten moeten worden en wat extra kipfilet, mager rundvlees en vis.

dieet

Het South Beach Dieet

Het South Beach dieet is een koolhydraatarm dieet en zou je kunnen zien als een verbetering op het bekende Dr. Atkins dieet. Bij het South Beach dieet wordt in tegenstelling tot het Dr. Atkins dieet namelijk onderscheid gemaakt tussen ‘goede/gezonde’ en ‘slechte/ongezonde’ vetten en koolhydraten.
Wil je het South Beach dieet volgen dan is het goed om te weten dat een bewegingsprogramma onderdeel is van dit dieet. Er gelden geen restricties wat betreft de calorieën inname en het dieet bestaat uit 3 maaltijden en 2 snacks per dag.

Het South Beach dieet is een dieet waarbij je op lange termijn eenvoudiger op je streefgewicht blijft, het South Beach dieet gaat na de dieetfase namelijk over in aanpassing van je levensstijl. Voorwaarde is dan natuurlijk wel dat je deze nieuwe levensstijl weet vast te houden.

Het South Beach dieet staat ook bekend als het sterrendieet, omdat veel Amerikaanse sterren met succes dit dieet volgde. In de Oprah Winfrey show werd destijds veel aandacht aan dit dieet gegeven.

Het South Beach dieet is opgebouwd uit 3 verschillende fasen, waarbij de 3 fase een overgang is naar een bewustere levensstijl.
In de eerste fase, welke 2 weken duurt, zal je veel gewicht verliezen. Het stabiel krijgen van de bloedsuikers is het doel in deze fase. Dit wordt gedaan door (fruit)suikers en slechte koolhydraten uit je voedingspatroon te schrappen, alleen ‘langzame’ koolhydraten zijn nog toegestaan. Zodra de bloedsuikerspiegel stabiel is zal je geen last meer hebben van (lekkere) trek en zal je je energieker voelen.

In de tweede fase mag je weer wat meer (langzame) koolhydraten eten en wat fruit. Deze fase wordt gevolgd tot dat je je streefgewicht hebt bereikt.

Met de derde fase wordt begonnen zodra het streefgewicht is bereikt. Je eet wat je wilt en lekker vindt maar wel met de regels van goede en slechte koolhydraten en vetten in het achterhoofd.

Hoe het South Beach dieet eruit ziet
De voeding welke je in het South Beach dieet zal eten is vezelrijke voeding, onverzadigde vetten, magere eiwitten en ‘langzame’ koolhydraten. Vanwege de hoge glycemische index zijn wit brood, aardappelen en suiker niet toegestaan. Voedingsmiddelen met een lage glycemische index zijn wel toegestaan, denk hierbij aan groenten, volkoren brood, eieren, mager vlees en vis.

welk dieet past bij mij

Groene smoothies

Afvallen met groene smoothies is vooral heel erg lekker. Het fruit in de groene smoothie zorgt voor een zoete smaak en door bevroren fruit of ijsklontjes te gebruiken kan je de smoothie heerlijk koel en smakelijk maken.

Groene smoothies zijn ook erg gezond en daarmee een verantwoorde manier om gewicht te verliezen. Afvallen met behulp van groene smoothies is eenvoudig, je hebt een groene smoothie in een handomdraai klaar. Een groene smoothie is arm aan calorieën en staat tegelijkertijd wel bol van de vitamines en mineralen. Met een groene smoothie kan je de boterhammen van het ontbijt en/of lunch vervangen.

Veel mensen welke zijn afgevallen dankzij de groene smoothies drinken ze nog steeds, als gezonde en bewuste levensstijl, omdat ze lekker zijn en het helpt ze om op gewicht te blijven. Dankzij groene smoothies voelen ze zich vitaler en energieker. Groene smoothies hebben een positief effect op de darmflora, de nachtrust en de huid wordt er mooier van.

Je hebt niet veel nodig voor de bereiding van een groene smoothie. Een blender of slowjuicers, groene bladgroente, fruit en een vloeistof.

Waaruit een groene smoothie bestaat
Een groene smoothies bestaat uit tenminste 1 soort groene bladgroente, 1 fruitsoort en een vloeistof. De vloeistof zorgt er voor dat de smoothie drinkbaar is, zonder vloeistof zou de smoothie te dik zijn om te kunnen drinken. Als vloeistof wordt vaak gebruik gemaakt van gewoon water, maar dit kan ook kokos- water of melk zijn. Groene bladgroenten welke veel gebruikt worden zijn spinazie, boerenkool, paksoi en verschillende sla soorten. In principe kan ieder soort fruit voor een groene smoothie gebruikt worden, waarbij er wel opgelet wordt dat een smaak niet te overheersend is.

Schermafbeelding 2016-01-05 om 16.24.06

Hopelijk heb je een beetje een idee gekregen van de diëten welke momenteel populair zijn en zit er een dieet tussen wat je bij je vindt passen. Veel succes met het afvallen!

Author Description

Als gastblogger kun je een bijdrage leveren aan deze site. De enige voorwaarden: dat het onderwerp bij VG past en dat het om unieke content gaat. Voor meer informatie kun je mailen naar info [at] verrassendgenoeg.nl

6 Responses to “Welk dieet past bij mij?”

  1. 07/01/2016

    Jeanine Reply

    Ik ben zelf ook maar wat gezonder gaan leven na al die oliebollen, kruidnoten, chocoladeletters en vreetfestijnen. Sommige diëten had ik nog nooit van gehoord. Als ik zou gaan diëten zou ik gaan voor het paleodieet denk ik. Calorieën tellen heb ik sowieso nog nooit gedaan. :-)

  2. 07/01/2016

    Iris Larisa Reply

    Leuke post! Er zijn ook zoveel verschillende diëten.. Paleo vind ik zelf erg fijn maar dat is meer omdat ik echt van de vegan lifestyle houd, niet perse om af te vallen. Ik denk dat je echt voor een verandering in je levensstijl moet gaan die past bij hoe jij je dagen indeelt. Af en toe een beetje detoxen tussendoor en af en toe genieten van iets! Balance is key! Liefs

  3. 07/01/2016

    Iris Larisa Reply

    Dat is de ‘pegan’ variant trouwens – paleo-vegan haha! Zie dat jij hierboven het normale paleo dieet beschreef oeps! Maar die vegan versie is echt helemaal basic en zo fijn voor je lichaam X

  4. 07/01/2016

    Iris Reply

    Leuk dat je de verschillende opties laat zien. Ik ben zelf nu ook bezig met gezonder leven, maar dan los van een dieet. Ik ga gewoon op vaste tijdstippen eten, dat was echt een probleem bij mij waardoor ik ging overeten. Smoothies zijn ook erg lekker zoals je aangeeft.

  5. 07/01/2016

    Desiree Reply

    Handig artikel! Zelf ben ik er nog altijd niet uit welk dieet er het beste bij mij past. Daarnaast ben ik ook meer een voorstander van een andere levensgewoonte in plaats van een dieet volgen. Liefs!

  6. 13/02/2016

    Gabriela Amanda Reply

    Hoiiii,

    Leuke blog en handige tips! Ik was zelf 2 weken geleden begonnen met een duur shake dieet waarin al meteen mn twijfels over had. Gek genoeg me toch laten overhalen vanwege al die positieve recensies. Ik ben nu 2 weken bezig en heb enorme spijt. Echt afvallen doe je niet en IEDERE ochtend en avond een shake kom me nu al mn neus uit. De omschreven diëten hierboven raad ik iedereen aan. Val aub nooit voor die mooie verhalen etc. Ik ben nu bezig om te kijken of ik alle ongeopende zakken terug kan sturen…dat wordt nog een uitdaging!

    Liefs, Gabriela

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*