Met minder stress naar een deadline toewerken

Iedereen krijgt ermee te maken in het leven: deadlines. Of je nu op school zit of op een vervolgstudie, op een kantoor werkt of je eigen onderneming leidt. Je zal vroeg of laat deadlines moeten halen. De een zegt goed onder druk te kunnen presteren (lees: op het laatste moment aan een opdracht beginnen). Een ander weet op een gestructureerde manier dagen van tevoren al klaar te zijn. Wat het geval ook is, het is altijd prettig als je een deadline met zo min mogelijk stress kan halen. Vijf tips om dat voor elkaar te krijgen!

Overzicht creëren

Wie overzicht kan krijgen op het werk dat moet gebeuren, is al op de goede weg. Vooral voor eindexamenscholieren die over twee maanden in veel vakken eindexamen moeten doen, is dit heel nuttig. Zo wordt de kans vele malen kleiner dat je aan bepaalde deelonderwerpen te weinig aandacht besteedt. Daarnaast kan je met een overzicht gemakkelijk een planning maken. Dat is de volgende essentiële stap om zo min mogelijk stress te hebben richting de examens.

Hetzelfde geldt als je bijvoorbeeld een onderneming hebt. Je brengt in kaart aan welke opdrachten je allemaal tegelijk werkt. Zo kan je zelf goed zien wat er op de rol staat. Als het werk teveel wordt, kan je altijd op tijd gas terug nemen. Ga er eens rustig voor zitten met een kop thee en ga noteren. Je kan al met een simpele opsomming een beeld krijgen van je to do’s. De volgende stap is het inplannen van de zaken die je in de opsomming hebt genoteerd.

Plannen

Ben jij iemand die zegt slecht in plannen en organiseren te zijn? Er is niets moeilijks aan, als je maar een lijstje bij de hand hebt waarop alles staat wat je voor een bepaalde datum afgerond moet hebben. Een overzicht is de eerste stap, alles in een agenda of kalender zetten is de tweede stap. Werkt met pen en papier noteren voor jou beter? Gebruik dan vooral die ouderwetse planning! Wat zijn de belangrijkste elementen om een planning goed in te richten? Begin met realistische doelen, stel prioriteiten en deel grote onderwerpen/opdrachten/projecten op in kleinere stukjes.

Realistische doelen opstellen en goed communiceren

Het is essentieel dat je realistisch blijft bij het opstellen van doelen. Zodra je teveel hooi op je vork neemt, wordt het overzicht vertroebeld en ga je tegen een berg werk opkijken. Geeft je werkgever je teveel taken op een moment? Vertel dan eerlijk dat je te weinig tijd hebt om alles tegelijk uit te voeren. Overleg je planning en laat zien dat je een plan van aanpak hebt om toch op een efficiënte manier het werk gedaan te krijgen. Hetzelfde geldt voor ondernemers. Wordt het werk teveel? Sla opdrachten af of plaats ze later in de rij en bespreek dit met de opdrachtgever. Misschien minder inkomsten maar wees je ervan bewust dat een leven zonder stress onbetaalbaar is.

Prioriteiten stellen

Opdrachten later in de rij plaatsen, ook wel prioriteiten stellen genoemd. Welke opdracht of welk project is belangrijker om afgerond te hebben? Als je twijfelt waar de prioriteit ligt, bespreek dit met je leidinggevende. Leg uit dat er niet genoeg tijd is om aan beide projecten tegelijk te werken en dat er een van de twee voorrang moet krijgen. Hij of zij kan de beslissing daarin nemen.

Hetzelfde geldt voor je onderneming, alleen bepaal je daar zelf wat prioriteit heeft. Stel jezelf bepaalde vragen: welke opdracht heeft meer gewicht? Wat is de invloed van een opdracht die afgerond is? Met welke opdrachtgever onderhoud ik een betere relatie? Het zijn belangrijke vragen waardoor je weet wat voorrang moet krijgen. Ook scholieren moeten rekening houden met prioriteiten en daarin is bijvoorbeeld het examenrooster heel handig. Voorbeeld: voor VWO-scholieren is het Nederlands examen VWO een van de eersten dit jaar op 10 mei. Belangrijk is dus om de voorbereidingen voor dit examen eerst te hebben afgerond voordat je voor een ander vak begint. Je hebt immers tijdens de examenweek nog tijd om aan andere vakken te besteden waarvan het examen nog moet volgen.

Van groot naar klein

Realistische doelen stellen gaat hand in hand met het opdelen van hoofdonderwerpen/opdrachten in kleinere delen. Zo krijg je een navolgbare planning en voorkom je dat je in een keer een hele berg werk te verstouwen krijgt. Niet alleen verminder je hiermee stress. Ook blijf je mentaal rustig en heb je een betere focus om een opdracht of project succesvoller af te ronden. Scholieren en studenten die moeten blokken voor een tentamen of examen kunnen efficiënter leren op deze manier. De hersenen hoeven kleinere porties informatie te onthouden maar krijgen wel meer tijd om dit te verwerken. Uiteindelijk beklijft kennis zo een stuk beter!

Author Description

Schrijft en communiceert wat af in het dagelijks leven. Houdt zich verder bezig met een redelijk gezond leven, feestjes vieren en de wereld zien. Is het liefst het hele jaar op wintersport.

No Responses to “Met minder stress naar een deadline toewerken”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*