Het land en de reis van de glimlach – Thailand deel één

Een beetje verdwaasd kijk ik uit het vliegtuigraam….ja we zijn toch echt weer thuis. Thuis na een heerlijke rondreis door Thailand.

In mijn vorige blog schreef ik al dat dit voor mij de tweede keer zou zijn dat ik met een backpack ging rondreizen.  Deze keer ging ik niet alleen op reis. Ik werd vergezeld door een vriendin, voor wie het backpacken nog helemaal nieuw was.  Azië was voor ons allebei onbekend terrein. De afgelopen drie weken hebben we dan ook kennis gemaakt met een nieuw land, een nieuwe cultuur en nieuw eten.

Vanuit Nederland hebben we een hostel geboekt voor de eerste twee nachten in Bangkok en vanaf daar zijn we verder gaan reizen naar de plaatsen die we graag wilden zien (al hebben we er een paar moeten overslaan wegens tijdgebrek)

Echte Nederlanders in Bangkok

Na onze vlucht komen we toch wel een klein beetje gebroken aan in Bangkok. Zoals echte backpackers maken we natuurlijk gebruik van het openbaar vervoer en laten we de taxi voor wat het is. Met de airport train en de metro in de spits. Dat zou een nachtmerrie kunnen worden maar met het goed geregelde OV in Bangkok is het dat geen moment. Alles staat duidelijk aangegeven en met de routebeschrijving die het hostel ons al had toegestuurd arriveren we al snel in het hostel. Daar binnengekomen weet ik meteen weer waarom ik backpacken zo leuk vind. Een zeer hartelijk welkom, een goede mix van mensen, een drankje krijgen en meteen op de foto met de medewerkers en een huiselijke sfeer zorgen er meteen voor dat we ons thuis voelen. We kunnen niet wachten om Bangkok de volgende dag te gaan ontdekken.

Ons hostel zit in een relatief rustige straat, maar eenmaal de hoek om zien we de tuktuks en scooters voorbij vliegen. Iedereen haalt elkaar hier links en rechts in en een snelheidslimiet lijken ze niet te kennen. Ook blijkt dat er op sommige kruispunten helemaal geen stoplichten zijn voor voetgangers, waardoor we soms minstens 5 minuten staan te wachten voordat we durven over te steken.

Drukte in Bangkok

Tijdens onze wandeling komen we uit in China Town waar tal van eetkraampjes staan met producten en geuren die wij niet kunnen plaatsen. Omdat we de volgende avond alweer willen vertrekken lopen we door naar het Centraal Station van Bangkok. Hier kopen we een kaartje voor de nachttrein (waarover later meer) naar Chiang Mai. De slaapplekken zijn helaas allemaal op dus we besluiten een ticket te kopen voor een gewone stoel. Na deze inspanningen lijkt het ons wel leuk om een tuktuk terug naar het hostel te nemen. Dat is een ervaring op zich. Onderhandelen over de prijs, waar we helemaal niet goed in zijn, en dan in de tuktuk. Gelukkig zijn wij langer dan de gemiddelde Thai waardoor je niet goed kan zien hoe de bestuurder zich een weg door het verkeer heen slingert. Lachend, van zowel de zenuwen en de lol, stappen we uit de tuktuk. Dat kunnen we maar alvast gehad hebben.

’s Avonds besluiten we naar de skybar van Bangkok te gaan, ook wel bekend van The Hangover part 2 (Sirocco skybar). Daar kan je niet alleen een drankje doen, maar heb je ook een uitzicht over de stad. Dat uitzicht blijkt, zoals in elke grote stad, supermooi te zijn vooral zo in de avond, alleen die skybar….ja waar is die nou…. Na nogmaals rond te kijken blijkt dat we helemaal niet in het gebouw met DE skybar zijn, maar in een gebouw/hotel met observation deck. Ach ja, waarschijnlijk hadden wij toch 20 euro per cocktail moeten betalen in de skybar.

De skybar die geen skybar blijkt te zijn

De volgende en laatste dag in Bangkok staat er een fietstocht door Bangkok op ons programma. Een Nederlander, hoe kan het ook anders, is 30 jaar geleden begonnen het organiseren van fietstochten. Als echte Nederlanders kunnen wij dit natuurlijk niet aan ons voorbij laten gaan. Op onze fietsen (zonder helm) volgen we de gids die ons door het drukke verkeer, steegjes en achterpaden naar verschillende tempels, markten en China Town leidt. Dit laatste is een ervaring op zich. Het is een ander, drukker deel dan het China Town dan wij die dag daarvoor hebben gezien en het is bijna onmogelijk om er doorheen te fietsen. Gelukkig slagen we er allemaal in om door dit obstakel heen te komen en vervolgen we onze mooie tocht. Moe maar voldaan komen we drie uur later weer aan op ons beginpunt waarna wij ons klaar gaan maken voor de nachttrein naar Chiang Mai.

DSC00493Een ‘helse rit’ naar prachtig Chiang Mai

DSC00520Voordat we naar Thailand vertrokken hadden we gelezen en soort van gehoord dat het een leuke ervaring is om vanuit Bangkok met de trein naar Chiang Mai te gaan. De meeste mensen nemen de nachttrein en sparen zo geld uit en je kunt meteen een deel van de reis slapen. Natuurlijk willen wij dit ook meemaken en stappen vol goede moed in de trein. Deze doet er 13 uur over maar we hebben al gehoord dat de trein soms wat vertraging heeft. De trein zelf heeft comfortabele stoelen (zolang je er niet heel lang op hoeft te zitten), is voorzien van ventilatoren, ramen die helemaal open kunnen en natuurlijk een echt Thais toilet (twee verhogingen waar je je voeten op moet zetten en richten maar). Om een lang verhaal kort te maken…slapen lukt totaal niet in de trein, omdat niemand de ramen dicht doet en omdat de lampen aan blijven zit de trein vol met muggen. In plaats van 13 uur doet de trein er 17 uur over omdat er iets stuk gaat. Een hele ervaring…ja dat was het wel, maar één die ik verder niet nog een keer wil meemaken of iemand kan aanraden. Toen we later in Chiang Mai te horen kregen dat je er met de bus maar 11 uur over doet sloegen we onszelf heel hard voor ons hoofd.

Gelukkig vergeten we ons leed al snel aangezien we de volgende ochtend fris en fruitig moeten zijn voor een jungletocht van twee dagen. Deze tocht zal ons naar het noorden van Chiang Mai brengen waar we de nacht zullen doorbrengen in een bergdorpje.

Die ochtend worden we opgehaald door onze gids, Johny Walker genaamd, en de rest van de groep waar we de aankomende twee dagen mee door gingen brengen.

De tocht begint bij een vlindertuin waar we heel hard ons best doen om een vlinder te spotten. Nadat we er allemaal één hebben gezien vertrekken we naar de jungle. Daar staan de olifanten klaar voor een ritje op hun rug. Hoewel ik in Nederland zei dat ik het niet zou doen, besluit ik toch om op de rug van een olifant te klimmen. We verwennen onze olifant heel erg met bananen, maar voelen ons er eigenlijk ook niet goed bij dat we op zijn rug zitten. Mocht iemand ooit de kans krijgen, denk er goed over na en kijk vooraf op internet welke locaties echt goed met hun olifanten omgaan.

Na deze aparte ervaring is het tijd voor een heerlijke Thaise lunch en tijd om ons klaar te maken voor de trekking. Op precies het heetste moment van de dag start onze tocht de berg op. Hoewel we allebei best een goede conditie hebben, lopen we allebei al snel paars aan van de warmte. Na elke heuvel hopen we dat we even een vlak stukje hebben zodat onze hartslag kan zakken, maar helaas.

In het begin genieten we nog van het mooie uitzicht maar al snel kan het ons niets meer schelen. Rust en koelte is het enige wat we willen. Na een wandeling die voor ons gevoel 5 uur duurt komen we aan in het bergdorpje waar we die nacht zullen overnachten. Het dorpje heeft geen elektra en stromend water, de huizen staan op palen en bestaan uit bamboe. De helse beklimming van die middag  vergeten we snel als we vanaf ons hutje een prachtig uitzicht hebben over de bergen en een mooie zonsondergang zien. Er wordt die avond een oud-en-nieuwfeestje gevierd, al is het ons allemaal niet duidelijk wat voor oud en nieuw het dan is (half februari).

Na een korte nacht moeten we natuurlijk ook weer de berg af. Soms met afdalingen waarbij ik besluit op mijn kont naar beneden te gaan aangezien de afdalingen soms zo steil zijn dat ik niet durf te lopen.

Ook de afdaling is weer de moeite waard (al zorgen de afdalingen ervoor dat we de volgende dag helse spierpijn hebben). We kunnen afkoelen bij een waterval en genieten van de mooie natuur. Na nog een stuk lopen en afdalen komen we bij een rivier uit, waar onze tocht wordt afgesloten met wildwaterraften. Die avond worden we dan ook moe maar voldaan bij ons guesthouse afgezet. In Chiang Mai kunnen we aankomende dagen even uitrusten voordat we verder reizen. Daarover meer in het vervolg op deze blog…

Joyce (5 Posts)

Ik ben vreselijk nieuwsgierig naar nieuwe plaatsen, landen en plekken. Rij daarom nog wel eens om zodat ik kan ontdekken waar die ene weg nou naartoe leidt en probeer elk jaar naar een ander land op vakantie te gaan. Naast reizen hou ik van lekker eten, concerten, dansen en lekker op de bank zitten met een kop thee en een tijdschrift.

Author Description

No Responses to “Het land en de reis van de glimlach – Thailand deel één”