Nederlanders willen geen eeuwig leven op sociale netwerken

Vanochtend kreeg ik een persbericht in mijn mailbox met daarin een enigszins verrassende quote: “onderzoek wijst uit dat, in tegenstelling tot de verwachtingen, maar weinig mensen een online rouw- en herdenkingsstatus willen”. Hoewel niet helemaal op mij van toepassing voorlopig (hoop ik), toch een interessant onderzoek. Let maar op.

Nederlanders zitten niet te wachten op digitaal medelijden in de vorm van een rouw- en herdenkstatus op sociale netwerken. De dood zien ze als het einde, ook voor hun Hyves, Facebook, Linkedin of Twitter profiel”, aldus Emile de Jong, commercieel directeur van Nuvema Uitvaartverzekering.

Multiscope hield in opdracht van Nuvema onderzoek onder 1000 Nederlanders en dat wees uit dat 61% van de Nederlanders wil dat zijn sociaal profiel wordt verwijderd na zijn overlijden. Eigenlijk kan ik dat alleen maar onderschrijven. Dus bij deze mag u noteren: na mijn overlijden (wanneer dan ook) mogen al mijn sociale profielen worden verwijderd. Als ik na mijn dood met je wil communiceren dan doe ik dat wel lekker telepathisch ;-). Trouwens, een kwart van de onderzochte personen laat de keuze aan zijn nabestaanden en 8% wil de profielen graag behouden als herdenkplek.

Persoonlijk

Maar serieus, wie mijn nabestaanden wil laten weten dat ze meeleven met het verlies, doet dat maar via de profielen van mijn nabestaanden, of liever nog, door er even persoonlijk langs te gaan of een belletje te plegen. Hoe persoonlijk sociale netwerken ook kunnen worden, bij een overlijden is het toch wel net even anders. Vind ik.

Los daarvan, persoonlijk ga ik ook niet tegen de digitale aanwezigheid van een overleden persoon zitten praten. Dat is ronduit raar. Misschien ben ik dan echt te Nederlands voor zoiets, maar ik doe het niet en wil dus ook niet dat anderen tegen mijn digitale restjes zitten te praten. Laat mij maar ruimte maken voor verwerking, voor acceptatie en voor nieuwe dingen. Aan mijn achtergebleven energie heeft niemand iets, het neemt slechts ruimte in beslag.

Overigens, meer uit het onderzoek:

Social Media Testament

Meer dan 2 op de 3 gebruikers van sociale netwerken heeft nog nooit nagedacht over wat er moet gebeuren met hun digitale erfenis. Nabestaanden weten daardoor niet wat er met de online profielen van hun dierbare moet gebeuren. Naar aanleiding van deze resultaten heeft Nuvema Uitvaartverzekering het  Social Media Testament ontwikkeld. Hiermee kan gemakkelijk worden aangeven wat er met de online profielen moet gebeuren na een overlijden.

Lijkt me wat overbodig, maar goed, niet iedereen heeft een eigen weblog waar ‘ie het zwart op wit kan zetten, zoals ik ;-).

Aanpassen en verwijderen sociale media profiel

Voor nabestaanden is het ingewikkeld om de online profielen van overleden personen aan te passen of geheel te verwijderen. Terwijl ruim 25% van de respondenten dit wel aan hun nabestaanden wil overlaten. Daarom heeft Nuvema Uitvaartverzekering een ‘Handleiding aanpassen of verwijderen social media van overledene’ geschreven. Zo kunnen nabestaanden per sociaal netwerk het profiel wijzigen of verwijderen.

Dit is mijns inziens wel weer handig, dus vandaar dat ik het even noem.

Het is wel een wat luguber onderwerp, maar ik heb hem al eerder voorbij zien komen toen ik nog redacteur was bij mijn favoriete computerblad. We hebben eerder dit jaar een artikel geschreven over diensten die je sociale profielen in beheer kunnen nemen op het moment dat je overlijdt en waar je ook een soort sociaal testament kunt deponeren. Het publiek van dat blad is gemiddeld een stuk ouder dan mijn lieve lezertjes hier, gok ik, maar desalniettemin kan het vast geen kwaad om erover na te denken alvast.

Dus bij deze aan jou de vraag: wat moet er met jouw profielen gebeuren na jouw overlijden? Of laat je die keuze ook aan ‘het lot’ of je nabestaanden over? 

Edit: PS, Hyves heeft zelf ook een onderzoekje gedaan naar de vraag wat er met profielen moet gebeuren, en zo’n 38% wil het profiel als Memoriam-register, een dikke 48% wil het profiel laten verwijderen. Verschilt toch wel iets met de resultaten van Multiscope dan.

Annelies Verhelst (102 Posts)

Annelies bewijst graag dat techniek niet moeilijk hoeft te zijn en is dol op shiny nieuwe gadgets, pakjes uitpakken, boeken lezen, films en series kijken, eindeloos nerden en meer. Baas van intogadgets.nl, heeft ooit Verrassendgenoeg.nl opgericht, bijna altijd online en heeft over alles een mening. Heeft óók gewoon een vaste baan...


Author Description

Annelies bewijst graag dat techniek niet moeilijk hoeft te zijn en is dol op shiny nieuwe gadgets, pakjes uitpakken, boeken lezen, films en series kijken, eindeloos nerden en meer. Baas van intogadgets.nl, heeft ooit Verrassendgenoeg.nl opgericht, bijna altijd online en heeft over alles een mening. Heeft óók gewoon een vaste baan...

3 Responses to “Nederlanders willen geen eeuwig leven op sociale netwerken”

  1. 24/10/2011

    Jan Reply

    Nou, luguber valt wel mee denk ik.
    Ben van plan om dan gewoon door te gaan, maar ok bij nader inzien heb ik dan waarschijnlijk geen trek meer in die aardse reacties. :) Advies: Asus laptopje mee, maar wel ff je locatie aanpassen op facebook en de rest.

  2. 16/05/2013

    Passed Online Reply

    Hey Allen!

    Bedankt Annelies voor jou Blog! erg intressant en goed dat je hier over nadenken en hier aandacht op vestigd.

    Wat deze blog al aangeeft is er door minstens 61% van de Nederlanders de behoefte dat social media profielen goed worden ‘achtergelaten’ na het overlijden van de betreffende persoon.

    Zoals jullie aangeven willen somigge mensen juist wel iets ‘achterlaten’ op het internet als ze zijn achtergelaten, dan kan je bijvoorbeeld voor de ‘memoriam’ status kiezen. Dan krijgen ook je nabestaanden geen vervelende updates dat binnenkort je ‘verjaardag’ is en ze er aan herinnerd worden om een cadeautje te kopen bijvoorbeeld…

    Echter zijn er veel procedures om de social media profielen in memoriam of offline te zetten. Dit geldt niet alleen voor Facebook maar ook voor Twitter, LinkedIn, Hyves en Google diensten. In de praktijk blijkt het helaas dat dit toch moeilijk dat de wensen van de nabestaanden goed of geheel worden opgevolgd door deze Social Media partijen.

    Je ook overwegen om een ‘digitale kluis’ of ‘online testament’ op te zetten. Echter vereist dit dat deze actueel gehouden word met de juiste gegevens en dat er nabestaanden zijn die op de hoogte zijn van dit testament en deze vervolgens ook kunnen raadplegen, dit is dus niet al te praktisch.

    Dit zijn daarom ook de reden waarom we onlangs Passed Online zijn gestart om het voor nabestaanden makkelijker te maken om op

  3. […] denken over een zogenaamd eeuwig leven op sociale netwerken. Annelies schreef er toentertijd al een artikel over met daarin de conclusie dat de meerderheid niet de behoefte heeft aan een oneindig leven op […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*