Goede voornemens voor in je nieuwe agenda

Goede voornemens. De grootste deceptie waarmee je het nieuwe jaar kunt beginnen. Dat zoveel idealen nooit ontpoppen tot iets concreets, heeft vooral te maken met 2 dingen: geen tijd of stiekem toch eigenlijk geen zin. Als je er geen zin in hebt, dan moet je het ook niet voornemen natuurlijk. Maar als tijdsnood je fantastische plannen dwarsboomt, dan heb ik nog een paar goede voornemens voor je!

Voornemen 1: prullenbakrapportages voortijdig archiveren

Het opstellen van rapportages is voor veel marketing- en communicatiepro’s een noodzakelijk kwaad. Elke maand, week, of – och arme – elke dag cijfertjes op een rijtje zetten en doorsturen naar degene die een treetje hoger op de ladder staat. Ik heb er een hekel aan, persoonlijk.

Niet eens omdat het vaak zo verdomd veel tijd kost als je er ook nog een leuke analyse op los wilt laten, maar omdat er in feite nooit wat mee gebeurt. Behalve dat het, met een beetje mazzel, besproken wordt door belangrijke mensen.

Belangrijke mensen die niet bepaald weten waar ze naar kijken als je een staatje met bounce rates, CTR’s en comments per post voorlegt. In 2013 doen we dat niet meer. Geen rapportages meer, alleen door jou zelf ingeplande presentaties van zaken waarmee écht (en per direct!) iets moet gebeuren!

Voornemen 2: plannen plannen

Hoe vaak blijven jouw met goud gestoken plannen, waar je bloed, zweet, en tranen voor hebt gelaten, urenlang onderzoek voor hebt gedaan of met veel passie een team hebt klaargestoomd, sudderen tot ze (bijna) niet meer relevant zijn?

Omdat iemand er nog een plasje over moet doen, omdat de website nog niet geüpdatet is, omdat een foldertje nog gedrukt moet worden omdat iemand daar nog een plasje over moet doen. De reden laat zich vaak raden. Maar frustrerend is het soms wel. En het is zonde van je tijd.

Daarom: less waiting, more action! Plan het plan dat je schrijft. Splits het op in deelplannen en neem in elk plan een onderdeel mee dat niet op de balans hoeft. Als het geen geld kost, staat niets je in de weg! De hulp van collega’s kost op de balans geen geld en het internet ligt voor het oprapen.

Voornemen 3: mis meetings

Hoe vaak staan dezelfde onderwerpen op de agenda van jouw meetings? Best wel vaak? Joh, 9 van de 10 overleggen zijn zonde van je tijd. Als je een uur bij het koffie-automaat bivakkeert, meer insights en hands-on oplossingen opdoet dan in een meeting van anderhalf uur.

Terwijl Jut en Jul discussiëren over links of rechts en niet verder dan het midden komen, kun jij lekker aan de bak met belangrijkere dingen. Daadwerkelijk iets doen, bijvoorbeeld.

Je hoeft echt niet bang te zijn dat je iets mist of wordt overgeslagen. Je kunt gewoon je agendapunten insturen, met begeleidend schrijven en “als er geen bezwaren zijn, zal ik op datum X starten met de uitrol”. Knopen die tijdens die meeting worden gehakt, moeten meestal eerst worden gedocumenteerd.

En als je bij een beetje grotige organisatie werkt, weet je dat iets dat gedocumenteerd is, nog lang niet vast staat!

Dus waar wacht je nog op?!

Online marketing- en merkstrateeg in dienstverband, freelance tekstschrijver. Slash ‘n’ burn met een knipoog.

Author Description

Als gastblogger kun je een bijdrage leveren aan deze site. De enige voorwaarden: dat het onderwerp bij VG past en dat het om unieke content gaat. Voor meer informatie kun je mailen naar info [at] verrassendgenoeg.nl

No Responses to “Goede voornemens voor in je nieuwe agenda”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*