Recensie: Moranthologie – Caitlin Moran

Caitlin Moran, bekend van bestseller How To Be A Woman, komt met een beknopte bloemlezing van columns die ze in de afgelopen jaren schreef. Hierin beschrijft ze op hilarische, scherpzinnige en ietwat lompe wijze haar ervaringen met popsterren, tv-series en andere elementen van popular culture. Hier en daar is het boek wel erg Engels en bovendien moet je toch wel echt vrouw zijn om haar werk te kunnen waarderen. Maar voor het juiste publiek is het een zalig boek.

Caitlin Moran: geboren columniste

Veel mensen kennen Caitlin Moran van How To Be A Woman, waarin zij met directe toon haar gedachtes over vrouw zijn in het hier en nu uitspreekt. Caitlin schrijft echter al veel langer. Al op haar zestiende werkte ze voor muziekblad Melody Maker. Moranthologie is een bloemlezing van columns die ze in de afgelopen achttien jaar voor The Times schreef: zo’n staat van dienst krijg je niet zomaar! Caitlin is dan ook een kleurrijke persoonlijkheid. Als oudste van acht kinderen woonde ze in armoede in een huis van de sociale woningbouw en kreeg ze thuisonderwijs. Inmiddels is ze getrouwd en heeft ze twee dochters. In de resterende tijd ontmoette ze vooral veel popsterren, keek ze tv en was ze nog een paar jaar verslaafd aan blowen.

49 columns in 4 delen

Uit alle stukjes die zij ooit voor The Times schreef koos Caltlin uiteindelijk 49 columns voor in haar boek. Er is niet echt een overkoepelend thema te ontdekken. Wel ziet ze het zelf als een soort ‘manifest voor vreugde’ waarin ze hoopt dat haar sterke punten als schrijver naar voren komen: op coole, opvallende dingen wijzen op een geinige manier zonder onaardig te zijn. Om toch wat structuur aan te brengen (of om de bladerende boekenneuzer te prikkelen) is het boek desondanks opgedeeld in vier delen:

• Deel 1: Cafeïne, Ghostbusters en marihuana
  • Deel 2: Homoseksuelen, transseksuelen, dames en internet
  • Deel 3: Ouderschap, overheid en overbekakt
  • Deel 4: Passies, adviezen en sterfgevallen

Het zijn vaak columns van 4 tot 5 pagina’s, maar sommige stukken, zoals haar ontmoeting met Lady Gaga, zijn een stuk langer. Elk stukje wordt ingeleid met wat achtergrond, evenals elk deel. Daarnaast is er ook nog eens een uitgebreid voorwoord.

Caitlin Moran

Grappig, lomp en scherpzinnig

Opvallend is dat er ondanks de overdaad aan inleidingen geen publicatiedata bij de columns staan. Wanneer de columns in dat tijdbestek van achttien jaar nou precies zijn geschreven blijft daardoor een raadsel. Vaak is dat geen enkel probleem, maar soms mis je hierdoor wel een stukje tijdsbesef. Maar verder niks dan lof. Caitlin is grappig, scherpzinnig en soms heerlijk lomp op een ontwapenende, kinderlijke manier. Vooral leuk zijn de stukken waarin ze met haar karakter allerlei dingen voor elkaar krijgt waar anderen alleen maar van durven te dromen, zoals tijdens de interviews met Lady Gaga, Paul McCartney en Keith Richards. Dat zijn dan ook de leukste stukken, zeker qua hilariteit. Mooi is dat er ook ruimte is voor emotionerende stukken hier en daar, zoals haar prachtige relaas voor het behoud van bibliotheken.

Erg Engels, wel goed vertaald

Sommige onderwerpen in het boek zijn wel erg Engels, zoals de haatcolumn over kinderserie Charlie en Lola en in totaal drie stukken over de Engelse tv-serie Sherlock. Je hebt dus wel wat anglofiele trekjes nodig om het helemaal te kunnen volgen. Tot slot: wat een goede vertaling! Hoewel dit het soort boek is dat ik normaliter toch echt in de originele taal zou lezen, vond ik het nog steeds heel aanstekelijk geschreven. En dat zal je mij niet vaak horen zeggen.

Geen bestseller, wel retemelig

Ik moet wel eerlijk blijven: Moranthologie is echt geen bestseller die je absoluut gelezen móét hebben. Maar oh, wat is het allemaal retemelig. In ieder geval voor het juiste publiek. Ben jij of ken jij iemand die voldoet aan de volgende omschrijving: vrouw, niet conservatief ingesteld, humor, voorliefde voor Engelse cultuur? Dan is Moranthologie van Caitlin Moran een ideaal boek. Bijvoorbeeld voor onder de kerstboom of als sinterklaascadeau met pakjesavond. Je zult er geen spijt van krijgen.

Specificaties van het boek

• Titel: Moranthologie
  • Auteur: Caitlin Moran
  • Gepubliceerd in: augustus 2013 (Engelstalige versie in 2012)
  • Uitgever: Nijgh & Van Ditmar
  • Aantal pagina’s: 309
  • ISBN: 9789038897387
  • Op moment van schrijven te koop als paperback bij Bol.com voor €18,95.
Cecile Bol (14 Posts)

Met eenmanszaak Studio Vuurvogel schrijf ik online en offline teksten voor een breed scala aan organisaties. De tijd vliegt: inmiddels alweer ruim 10 jaar werkervaring. Daarnaast oprichter en hoofdredacteur van Eigenwijs Blij, weblog over duurzaamheid en emancipatie. Daar lees ik dan ook graag over, net als over lifestyle en psychologie.

Author Description

One Response to “Recensie: Moranthologie – Caitlin Moran”

1. […] schreef nog meer boeken. Over Moranthology schreef ik eerder al eens een recensie voor een andere website. Recent verscheen haar nieuwste boek met wederom zo’n van haar naam afgeleide titel: […]