Slimmer, sneller, directer & duidelijker communiceren met visuele notities

De auteur van dit boekje, Kim Ravers, is visueel schrijver. Ze helpt bedrijven en organisaties om abstracte concepten of strategieën te concretiseren in één beeld. Met Visual Notes hoopt ze iedereen aan het tekenen te krijgen. Ik wil er dan ook bij het lezen van dit boekje achter komen waarom visualiseren zo belangrijk is en wat het bijdraagt aan je (dagelijks) leven en werkzaamheden.

We hebben vroeger allemaal leren schrijven, maar we hebben niet geleerd hoe we onze gedachten en telefoongesprekken op een effectieve manier kunnen vertalen naar beeld.

De illustraties doen het woord

Allereerst merk ik dat dit boekje een positief effect op me heeft. Van al die vrolijke illustraties word ik blij. Volledig handgeschreven (niet zo’n stom handschrift font) en bomvol tekeningen en illustraties. De beelden zijn leidend; hoe kan het ook anders. De tekst is aanvullend of in sommige delen van het boekje geheel overbodig. De illustraties doen hier letterlijk het woord. In het boekje staan twee citaten: “Make things as simple as possible” van Albert Einstein en “Simplicity is the ultimate form of sophistication” van Leonardo Da Vinci. De citaten van deze grote namen vormen de kern van waar visualisatie voor staat. Visualisatie vereenvoudigt, en die eenvoud is de ultieme vorm van wijsheid.

Gedachten vertalen naar beeld

Visualiseren is het vertalen van gedachten naar beeld. Wie je ook bent en welk beroep je ook uitoefent, volgens Kim kun je in vrijwel elke context slimmer communiceren door middel van beelden. Communicatie wordt eindeloos veel krachtiger door te visualiseren en de inhoud is tevens makkelijker te overzien als ze wordt overgebracht door beelden. Door te visualiseren maak je gebruik van je natuurlijke vermogen om gedachten en gevoelens ui te drukken in een zichtbare vorm. Het is duidelijk, visualiseren maakt gedachten eenvoudiger te begrijpen. We kunnen beelden beter en sneller verwerken dan tekst.

Visualisatie wordt al toegepast door enkele grote bedrijven. Ook in het dagelijks leven komen we het gebruik van visualisaties geregeld tegen. Een voorbeeld hiervan zijn de vele infographics in alle soorten en maten die ons om de oren vliegen. Ook visual storytelling als onderdeel van de contentmarketingtrend wordt vaker gebruikt. En we wisten toch al dat een foto meer zegt dan duizend woorden, hoe cliché ook ;)

Visuele revolutie

Niets nieuws dus, dat visualiseren. We worden al tijden omringd door beelden. Sinds het bestaan van de oudste mens wordt er al gecommuniceerd in beeld. Waarom doen we het nu dan niet? Op school leren we van kinds af aan netjes schrijven, maar aan tekenen wordt veel minder waarde gehecht. Jammer, want mensen beschikken over expressiedrang, een oeroude behoefte van ons mensen. Volgens de auteur van Visual Notes is het nu tijd voor een visuele revolutie. Op dit moment neemt visualisatie en de toepassing daarvan een nieuwe vlucht. Benieuwd? Dit boekje leert je de beginselen van visuele communicatie.

Visual Notes is leuk, vermakelijk en opent deuren naar duidelijkere en effectievere vormen van communicatie. Een must voor iedereen, we communiceren immers allemaal. Wil je echt weten hoe het werkt en hoe je zelf een visual communicatie professional wordt, dan moet je het boekje snel lezen, uhh bekijken of bestuderen ;) Iedereen kan het leren, dus ga aan de slag en ontdek je eigen stijl.

Doe je aan een paperless office? Oefenen met de smartphone of tablet kan natuurlijk ook. Dan biedt de iPad App Paper 53 wellicht uitkomst.

Uitgeverij Haystack
€ 16,95
Verkrijgbaar bij:
Bol.com en Managementboek.nl

Brenda Van de Wal (6 Posts)

Brenda is een allround online professional. Momenteel werkt ze als content marketing specialist en accountmanager bij fullservice internetbureau iWink in Groningen. Ook in haar vrije tijd kan ze moeilijk stilzitten. Afgezien van deze boekrecensies blogt ze regelmatig voor 42bis.nl, brendavandewal.nl en verzamelt ze al het moois dat haar favoriete vakantieland IJsland te bieden heeft op discoveringiceland.com


Author Description

Brenda is een allround online professional. Momenteel werkt ze als content marketing specialist en accountmanager bij fullservice internetbureau iWink in Groningen. Ook in haar vrije tijd kan ze moeilijk stilzitten. Afgezien van deze boekrecensies blogt ze regelmatig voor 42bis.nl, brendavandewal.nl en verzamelt ze al het moois dat haar favoriete vakantieland IJsland te bieden heeft op discoveringiceland.com

No Responses to “Slimmer, sneller, directer & duidelijker communiceren met visuele notities”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*