Pickwick moet weer toffe commercials gaan maken

Pickwick is sinds een tijdje bezig het merk wat te verstevigen en gaat dus voor massacommunicatie, en dan wil ik het even hebben over de tv-commercials. Kort samengevat: het begon goed, maar haal ze nu maar van tv.

<rant>

Ik wil het, op het gevaar af dat ik een hele fittie ontketen hier, toch even benoemen: ik krijg een raar gevoel van de recente Pickwick reclames op tv. Ik ben daarin niet de enige, een korte rondvraag op Twitter gaf al aan dat ik niet alleen sta in mijn ergernis…Even een disclaimer: ik hou van Pickwick, ik heb hier oneindig veel zakjes thee van Pickwick en wat mij betreft is Pickwick helemaal te gek verder. Dat dus.

English Blend

Pickwick begon ergens in 2010 met een tv-commercial voor de English Blend. De thee die iedereen kent, maar hoe ontstaat die nou? Want hij is meer bijzonder dan hij lijkt. Toffe commercial, laat zien dat thee niet zomaar thee is, en introduceert Pickwick op een leuke manier. Er wordt geproefd, getest. Mooie branding voor Pickwick.

Dutch Blend

Daarna volgde terecht de echte Nederlandse (Dutch Blend) theeblaadjes die in de Pickwick zitten. Waarom er wel English Blend was en geen Dutch Blend. Logische vraag, eentje die ik mezelf ook al eens heb gesteld. Geinige reclame, of het historisch correct is, geen idee, daar ga ik niet over, maar dat die thee bestaat wist ik niet en dus is er toch een doel bereikt.

Deze reclame was onderdeel van een grotere campagne, waarin ook een groot stuk cocreatie zat met fans van de Pickwick Hyve. Er werden 25 fans uitgekozen die samen met Pickwick de Dutch Blend hebben gemaakt. En daar gaat het reclamespotje over. Het vervolg op dit spotje was overigens een Dutch High Tea activatie, waarbij je een high tea kon winnen.

Hartstikke leuk, historisch correct en eigenlijk best een aangenaam filmpje om naar te kijken omdat het een soort kijkje in de keuken van Pickwick geeft.

Fruitvariatie

Pickwick zet dat idee een beetje voort in de volgende opvallende commercial, waarbij op zoek wordt gegaan naar de ideale fruitcombinatie voor thee. En natuurlijk heeft niemand dezelfde smaak, dus wordt het een doosje met verschillende fruitcombinaties. Ook hier laat Pickwick iets van zichzelf zien, namelijk dat er goed is nagedacht over ieder doosje thee. In dit geval proberen ze het wat te op te tuigen met zeer mondige kinderen.

Ook dit is een leuk filmpje, zeer sympathiek en aansprekend.

Kruiden Wellness

Er volgt nog een filmpje dat eigenlijk op zichzelf genomen best prima is. Pickwick laat zien hoe ze de kruiden wellness thee hebben bedacht. Melangeren, noemen ze dat. Ook dit laat zien hoe zo’n proces eraan toegaat. Alsof je even mag kijken in de Pickwick-tuin en mag zien wat nou het geheim van de smid is. Vlot filmpje, en het maakt heel erg duidelijk waar het om draait.

Delicious Spices

Maar daarna begint het gelazer. Alsof Pickwick ineens een heel andere kant op wilde. Af van de lollige verwijzingen naar onderdelen van de producten en meer aandacht voor ‘het verhaal’. Dus gaat het meisje, dat we al eerder af en toe in de reclames zagen terugkomen, de hoofdrol spelen en vertellen hoe speciaal de thee wel niet is. Dat ze allerlei lekkernijen hebben geproefd en dat Smooth Chai wel ultrabijzonder is. Dat doet ze dan met een paar hoofdbewegingen (Indisch) die mij meteen deden zappen. Ja, leuk, een verwijzing naar hoe Indiërs bepaalde dingen doen, maar je bent een Nederlander, overdrijf dat gewoon niet. Dat is raar. Die bewegingen duurden te lang. Een hele zin moet ze uitspreken terwijl dat hoofd maar van links naar rechts gaat.

Ja, waar kun je je aan ergeren, maar reclames die bij mij meteen irritatie opwekken moeten per direct van de buis wat mij betreft. En niet onbelangrijk: ik heb echt geen idee welke thee ze nou precies aangeprezen heeft (heb ik dus nu hiervoor uitgezocht) en hoe dat doosje eruit ziet. Dat wist ik van Dutch Blend en Kruiden Wellness nog wel. De focus op het product is weg.

Green tea

Nu hebben ze heel recent een nieuwe commercial op de buis gelanceerd, over de groene thee van Pickwick. En de groene thee is echt heel lekker, ik heb hem zelf ook, in grootverpakking, maar die commercial is verschrikkelijk. Groene thee met een nieuw smaakje: jasmijn. Heb ik nog niet, lijkt me superlekker, maar wat een verschrikkelijke commercial. Het meisje loopt dit keer niet in een leuk jurkje, maar in een oerlelijk groen glimmend pak en dat flatteert gewoon niet bepaald. Niet om het een of ander, maar reclames moeten binnen 30 seconden het verhaal vertellen en nogmaals: afleiding van een slecht geacteerd typetje in een groen glimmend pakje helpt niet om de boodschap over te brengen. Nog los van de naakte vent (Ieuw!) die zich laat masseren. Moeten we niet in commercials willen met zijn allen. Groene thee moet gewoon velden met groene theeplanten laten zien, met verse groene theeblaadjes, en als het met jasmijn is, veel jasmijn laten zien. En dat laten ze op deze manier te weinig zien. Het leuke is eraf, het gaat niet meer over Pickwick, het kan wel een willekeurig theemerk zijn.

Het Pickwick meisje

Vergat ik nog te zeggen dat ik vind dat het meisje erg geforceerd overkomt. Ze is heel leuk, ze is absoluut niet lelijk en het zou zo mijn beste vriendin de theeleut kunnen worden, maar ik zou haar dan toch echt afgeraden hebben om in zo’n commercial de hoofdrol te spelen. Ze past er gewoon niet lekker in, in mijn beleving. Er mist iets. Het triggert alleen maar vervelende gedachtes in mijn hoofd en dat kan niet de bedoeling zijn. In de eerste commercials ging dat nog wat beter, toen ze niet de hoofdrol speelde. Anyway, doe je niks tegen, tegen spontane antipathie. Overigens wordt haar rol gespeeld door Deborah de Groot, actrice, theatermaakster en zangeres. Komt op haar website een stuk leuker over dan in de commercials van Pickwick ;-).

Goed, toegegeven, een commercial kan niet iedereen aanspreken en ik ben ook vrij kritisch op commercials. Ik heb gewoon een bepaald beeld bij hoe commercials moeten zijn. Zeker omdat ze mij storen in mijn tv-beleving. Dan moet je met iets goeds komen. De commercials van Kanis & Gunnink (zelfde reclamebureau) vond ik briljant. Hard om gelachen.

De reclames van Bol.com (ander bureau) heb ik ook altijd al keihard om gelachen. Een reclame moet een bepaalde humor hebben, of een keigoed stevig verhaal met briljante acteurs die het verhaal vertellen op een manier dat ze zelf niet storend in beeld zijn. En dat is Pickwick al twee keer niet gelukt bij mij.

Ik hoop serieus dat de volgende reclame van Pickwick weer teruggaat naar de stijl van de eerste commercials. Meer over Pickwick zelf, minder gedoe om die personages, zodat het verhaal ook weer om het product draait, en niet om de personages.

</rant>

Deel deze post als jij je ook zo ergert aan de Pickwick-reclames!

<p><iframe width="590" height="430"
src="http://www.youtube.com/embed/WlKjEadlQJE?rel=0"
frameborder="0" allowfullscreen></iframe></p>
Annelies Verhelst (102 Posts)

Annelies bewijst graag dat techniek niet moeilijk hoeft te zijn en is dol op shiny nieuwe gadgets, pakjes uitpakken, boeken lezen, films en series kijken, eindeloos nerden en meer. Baas van intogadgets.nl, heeft ooit Verrassendgenoeg.nl opgericht, bijna altijd online en heeft over alles een mening. Heeft óók gewoon een vaste baan...


Author Description

Annelies bewijst graag dat techniek niet moeilijk hoeft te zijn en is dol op shiny nieuwe gadgets, pakjes uitpakken, boeken lezen, films en series kijken, eindeloos nerden en meer. Baas van intogadgets.nl, heeft ooit Verrassendgenoeg.nl opgericht, bijna altijd online en heeft over alles een mening. Heeft óók gewoon een vaste baan...

4 Responses to “Pickwick moet weer toffe commercials gaan maken”

  1. 08/03/2012

    Bram Koster Reply

    Hoi Annelies, grappige analyse! Ik heb zelf het gevoel dat dit meisje een beetje de Pickwick-versie is van die dame die we jarenlang in de Postbank-reclames zagen met Jan Mulder e.d. Haar was in eerste instantie een klein rolletje toebedeeld, maar toen er erg positieve reacties op haar kwamen, kreeg ze langzamerhand een hoofdrol.

    Ik zie veel parallellen: het zijn beide vooral enorm Nederlandse dames. Hollands welvaren: mooi maar niet t

  2. 08/03/2012

    Annelies Reply

    Hee Bram,
    Het is natuurlijk ook maar mijn mening dat ie ‘slecht’ is, en dat komt inderdaad door de ergenis. Betekent niet dat ie ook echt slecht is. Wat jij zegt klopt wel, al ben ik niet echt die groep die reclames vergeet. Ik ben het van het soort dat alles onthoudt. Ik zou dus al geen Chilly kopen omdat ik Chilly echt een onnozele commercial vind hebben. Maar de groep die reclames spontaan vergeet in de winkel bestaat idd gewoon. Ook best eng, goed en wel beschouwd.
    En grappig wat je zegt over Postbank, ik was behalve de leeuw echt vergeten wie daar nog meer in speelden. Maar zo achteraf bezien is dat een beetje hetzelde principe ja.

    Thanks voor je reply!

  3. 09/03/2012

    Bas Reply

    Pickwick was mij al kwijt met hun "thee voor echte Nederlanders"… VOC-ol

  4. 24/10/2012

    levovo Reply

    Ik drink geen Pickwick meer sinds Deborah uit de reclame is. Haar intensiteit deed me van de reclames genieten. Maar dit is een forum waar ze haar niet leuk vinden. Kinnesinne? Tja, ze verdiende er natuurlijk wel een centje aan en dat is in kunstgebroedkringen welhaast een doodzonde. Tjeemig, misschien had ze ook een niet flatterende tampon in. Hoe ver kun je zwammen… Ik ben het dus NIET met je analyse eens. Benieuwd of je dat plaatst. Anneliesje, zeg je te heten. Ga ik in de gaten houden.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*