Gezond en slank met groene smoothies

Groene smoothies zijn razend gezond en ook nog eens lekker. Als je wilt kan je zelfs gaan afvallen met behulp van groene smoothies. Het is dan ook niet zo raar dat groene smoothies nog steeds aan populariteit winnen. Ontdek hier of groene smoothies iets voor jou zijn.

Wat zijn groene smoothies?

Het zal je niet verbazen dat groene smoothies groen zijn. Deze gezonde groene kleur hebben ze te danken aan de groene bladgroenten die erin verwerkt is. Groene bladgroenten zijn groentesoorten zoals spinazie, boerenkool, andijvie, rucola, paksoi en snijbiet. Een drankje wat alleen zou bestaan uit groene bladgroenten zou niet echt lekker zijn. De smaak van groente is vrij bitter. Om de groene smoothies lekker te maken wordt er fruit aan toegevoegd. Het fruit zorgt voor een frisse en zoete smaak. En het is gezond.

Hoe worden groene smoothies gemaakt?

Een groene smoothie bestaat altijd uit minimaal 3 ingrediënten: een vloeistof, een groene bladgroente en fruit. Je kunt ook gebruik maken van meerdere soorten groenten en meerdere soorten fruit. Daarbovenop kan je nog extra toevoegingen in je smoothie doen.

De vloeistof dient om de smoothie drinkbaar te maken. Zonder de toevoeging van een vloeistof zou je een dikke ondrinkbare brei krijgen. Als vloeistof wordt meestal gewoon water gebruikt. Wil je een koele smoothie dan is het een idee om water uit de koelkast te nemen en niet uit de kraan. Koele smoothies zijn lekkerder om te drinken, maar dat is ook maar net wat je persoonlijke voorkeur is. Geschikte vloeistoffen voor een groene smoothie zijn water, kokoswater, kokosmelk, amandeldrink of andere plantaardige melkvervanger. Bij het gebruik van een plantaardige melkvervanger is het goed om een ongezoete versie te kiezen. De normale versies of die met een smaakje bevatten toegevoegde suikers. Het wordt afgeraden om gewone melk te gebruiken voor het maken je smoothie. Melk zou de detox effecten van de groene smoothie teniet doen.

groene smoothie

De groene bladgroente is het belangrijkste onderdeel van de groene smoothie. Groene bladgroente bevatten veel vitaminen, mineralen, antioxidanten, spoorelementen en bioactieve stoffen. Dit terwijl ze arm zijn aan calorieën, koolhydraten en vetten. Een gezonde groene smoothie bestaat voor 60% uit groene bladgroente en voor 40% uit fruit. Ben je beginnend smoothie drinker dan zal je misschien nog wat moeten wennen aan de smaak van groene smoothies. Je kunt de groene smoothies dan wat zoeter maken door in verhouding meer fruit te gebruiken. Bijvoorbeeld 60% fruit en 40% groene bladgroente.

Wat fruit betreft is het goed om in de basis een soort fruit te gebruiken wat een niet al te uitgesproken smaak heeft. Bijvoorbeeld appel, sinaasappel of banaan en geen ananas of bramen. Fruitsoorten met een meer uitgesproken smaak, zoals passievrucht, ananas, of bramen, zijn goed geschikt als secundaire fruitsoort. Van deze fruitsoorten heb je minder nodig om smaak te geven.

De smoothie maak je door de ingrediënten in een blender te doen. Begin eerst met de vloeistof en voeg hier fijn gesneden bladgroente aan toe. Vermaal dit eerst goed op de hoogste stand van de blender. Voeg daarna de in stukken gesneden fruit toe. Meng alles een minuut lang op de hoogste stand van de blender. Het is de bedoeling dat er geen stukjes meer inzetten en het een mooi glad geheel is geworden. Indien de smoothie te dik is om te drinken dan kan je er wat extra vloeistof aan toevoegen tot de smoothie de gewenste dikte heeft.

Het kan lastig zijn om goede smaakcombinaties te vinden als je smoothies gaat maken. Het is daarom aan te raden om gebruik te maken van beproefde groene smoothie recepten. Zo ben je ervan verzekerd dat je smoothie lekker is.

Waarom zijn groene smoothies gezond?

Groene smoothies zijn rijk aan groene bladgroenten. Deze zijn een uitstekende bron van vitamines, mineralen, antioxidanten en spoorelementen. Ook het fruit bevat de nodige vitamines en mineralen. Alles bij elkaar bevat een groene smoothie maar weinig calorieën en koolhydraten. Groene smoothies zijn wel rijk aan vezels. Deze zorgen ervoor dat de fruitsuikers langzaam worden opgenomen. De vezels zijn erg goed voor het gezond houden van het microbioom. Het microbioom is het geheel van bacteriën, gisten en andere micro-organismen die in de darmen leven. Het is voor de gezondheid van essentieel belang dat dit geheel van micro-organismen in balans is. Dit wel zeggen dat de goede bacteriën, die leven van de vezels, de overhand hebben op de slechte bacteriën, die leven op de toegevoegde suikers. Dit draagt bij aan een sterker immuunsysteem en een goede spijsvertering.

Hoe kan je afvallen met groene smoothies?

Door maaltijden te vervangen met groene smoothies kan je afvallen. Drink je de groene smoothies tussen de maaltijden door dan is dat een ander verhaal. Dan dragen de groene smoothies wel bij aan je gezondheid maar ze geven je dan uiteindelijk extra calorieën waardoor je er niet mee afvalt.

Het ontbijt of de lunch zijn de meest aangewezen maaltijden om te vervangen met een groene smoothie. Het ontbijt of de lunch zijn normaal gesproken rijk aan koolhydraten, er van uitgaande dat je normaal gesproken brood zou eten. Brood is rijk aan koolhydraten wat afvallen lastig maakt. Het eten van koolhydraten zorgt voor een stijging van de bloedsuikerspiegel wat op haar beurt weer zorgt voor de aanmaak van insuline. Insuline zorgt ervoor dat je glucose uit het bloed kunt opnemen. Insuline zorgt er echter ook voor dat je vet gaat vasthouden. Door de bloedsuikerspiegel, en daarmee de insuline, omlaag te brengen kan je vet gaan verbranden. Dit kan je bereiken door groene smoothies te gaan drinken in plaats van brood te gaan eten. Het mooie hiervan is dat dit nog gezonder is ook. Zo kan je afvallen en tegelijkertijd gezonder worden.

Author Description

Schrijft en communiceert wat af in het dagelijks leven. Houdt zich verder bezig met een redelijk gezond leven, feestjes vieren en de wereld zien. Is het liefst het hele jaar op wintersport.

One Response to “Gezond en slank met groene smoothies”

  1. 09/10/2020

    Vanessa Reply

    Interessant artikel om te lezen! Ik maak vooral smoothies van fruit, maar zo te lezen moet ik eens proberen om er groenten bij te doen.

Leave a Reply to Vanessa

Leave a Reply to Vanessa Cancel Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*