Gezonde tussendoortjes door de healthy guru

Nu ik toch ook een soort van healthy guru ben geworden, zal ik eens wat gemakkelijke tips geven voor gezonde tussendoortjes. Want ik heb (in slechts vier dagen, I know) ervaren dat dit helemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn. Over het resultaat kunnen we het natuurlijk nog niet hebben, maar mijn positieve en optimistische zelf denken dat dat wel goed komt. 

  1. Water drinken vinden we vaak maar ‘mwoaaah’. Want echt smakelijk is het niet, maar daar kun je heel gemakkelijk wat aan doen. Met limoen, citroen, cranberry, munt of granaatappel wordt je water namelijk een stuk lekkerder én nog gezonder ook! Twee vliegen in één klap verhaal.
  2. Bananenpannenkoekjes blijven ook in deze zware gezonde tijden geliefd. Nog niet bekend met de banana pancakes? Hier lees je er meer over.
  3. Ongezouten noten zijn zo gek nog niet. Amandelen, walnoten of pinda’s zijn allemaal prima snackvervangers. Gewoon te koop in de supermarkt en vaak worden het ook nog wondermiddelen genoemd voor huid en haar.
  4. Groene thee, holee holee! Maar dan wel met smaakje. Ik ben al eeuwen fan van de cranberry variant, maar sinds kort heb ik ook de kokossmaak (Pickwick) ontdekt. Lipton heeft trouwens een groene thee variant met mandarijn en hoewel dit misschien niet meteen heel smakelijk klinkt, is deze toch ook favoriet bij mij.
  5. Koekjes weerstaan is niet altijd even makkelijk. Gelukkig zijn er ook varianten die niet bomvol suiker en kleurstoffen zitten. Zo bakte Nynke een tijd terug heerlijke verantwoorde koekjes. De M&M’s mogen we vandaag de dag wel achterwege laten, want we doen het tenslotte niet meer voor Ireen. Stukjes pure chocola is trouwens een goede optie, mocht je niet zonder kunnen.
  6. Een ode aan dadels! Zoetigheid wordt op z’n tijd best een beetje gemist, maar daar is de oplossing al. Dadels zijn zoet, gezond én lekker. En alsof dat nog niet genoeg is, hebben ze ook nog allerlei geneeskrachtige functies die ik je niet allemaal ga vertellen, maar Google uiteraard wel.
  7. Hummus, hummus, hummus. Een puree op basis van kikkererwten (nee, nu niet meteen afhaken), lekker op zowel crackers als brood. Eventueel met kipfilet en avocado of met rucola, mmm. Eerlijk bekennen dat ik hummus gewoon uit de supermarkt haal, maar je kunt het natuurlijk ook zelf maken met wat hulp van Rens Kroes.
  8. Kokos schijnt een superfood te zijn dus deze kan niet in mijn lijstje ontbreken. Er zijn allerlei soorten en maten kokos, van de pure kokosnoten tot poeder, water en melk. Als je ervan houdt, zeker een goede toevoeging aan je gerechten of als tussendoortje.
  9. Kikkererwten zijn mijn nieuwe vriend. Vaak door salades, maar ook gewoon door de bieten en/of broccoli heen als het aan mij ligt. En ik las dat je ze ook heel makkelijk kunt roosteren om zo je eigen gezonde borrelnootjes te maken.

Die tiende tip laat nog even op zich wachten denk ik, want zo ver ben ik zelf ook nog niet. Maar hiermee kom je in ieder geval al een heel gezond en gemakkelijk eind. En als jullie nog goede toevoegingen hebben, hoor ik het natuurlijk graag!

Author Description

Schrijft en communiceert wat af in het dagelijks leven. Houdt zich verder bezig met een redelijk gezond leven, feestjes vieren en de wereld zien. Is het liefst het hele jaar op wintersport.

3 Responses to “Gezonde tussendoortjes door de healthy guru”

  1. 18/10/2014

    Sanne van Rij Reply

    Jaaa fijne tussendoortjes! Ik vind zelf bananenpannenkoekjes ZO lekker! En avocado op toast met zalm, hmmm :)

  2. 19/10/2014

    Sas Reply

    Bananenpannenkoekjes wil ik zeker eens proberen!

  3. 01/11/2014

    Monique Reply

    Goede tips! Ik vind het soms best moeilijk om makkelijke, gezonde tussendoortjes te bedenken! Bedankt!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*