Sporten: in de sportschool of thuis?

Na een lange werkdag jezelf nog naar de sportschool slepen, ik vind het altijd een hele opgave. Inmiddels heb ik redelijk in het systeem om gewoon te gáán maar met heel veel zin gaat het helaas nog niet gepaard. Gelukkig heb ik een heel gezellig sportmaatje met wie ik altijd ga, zo wordt het een stuk gezelliger. En goede motivatie, want als de een geen zin heeft, geeft de andere een duw in de goede richting en vice versa. 

Mijn routine

Het liefst volg ik een les, maar soms komt het qua tijd net even wat lekkerder uit om voor onszelf te sporten. We hebben een heuse routine ontwikkelt zodat we altijd 45-60 minuten kunnen volmaken en niet te lang hoeven te dubben over ”wat te doen”.

Ik vind de loopband altijd een prettige warming-up. Even een kwartiertje rennen, eventueel de laatst 7 minuten met een helling om het iets uitdagender te maken. Daarna nog even op de crosstrainer, zeker niet mijn favoriet, ik word hier dus altijd heel moe van (anders dan bij een loopband). Na dit rondje cardio is het tijd voor de gewichten. Sowieso kun je squads en lunges doen, eventueel met een kettlebell erbij voor wat extra gewicht. Zo train je ook meteen je armen mee en dat vind ik altijd wel mooi meegenomen. 

Heb je een matje klaarliggen? Ga daarna door met planken en buikspieroefeningen. Deze oefeningen herhaal ik altijd zodat ik in totaal een kwartier train met mijn eigen lichaamsgewicht. Na de mat en oefeningen met eigen gewicht pak ik vaak nog een of twee apparaten. Zelf vind ik de roeitrainer erg prettig, even flink zweten en je traint er heel veel spieren mee. Als cooling down is de hometrainer ideaal: nog even tien minuten op rustig tempo en je hebt een echte full body workout erop zitten! Extra fijn is dat je bij die laatste tien minuten nog even tijd hebt om op adem te komen én bij te kletsen want door de high intensity oefeningen komen we daar vaak bij de overige oefeningen niet aan toe. 

Thuissporten

Ideaal lijkt het me als je thuis een ruimte in kunt richten die dient als sportschool(tje). Zo kun je ’s ochtends voordat je naar je werk gaat nog even sporten en dan hup zo onder je eigen douche. Of na werktijd meteen even doorpakken en de rest van je avond vrij. Wat heb je daar nou voor nodig, zo’n thuis sportschool?

De voordelen van thuissporten:

  • Altijd binnen handbereik
  • Heerlijk rustig, ik hou dus écht niet van drukte in de sportschool
  • Je hebt alles in eigen beheer, voor de smetvrezen onder ons ook wel erg prettig
  • Geen maandelijkse kosten van een sportabbo
  • Het hele gezin kan er gebruik van maken

De nadelen van thuissporten:

  • Je moet alsnog die drempel over om het te doen en ik vraag me af of het nou écht zoveel gemakkelijker gaat. De sportschool is bij ons op 2 minuten fietsen namelijk.
  • Het is vrij prijzig om de apparaten aan te schaffen. Je kunt het wel zo duur (of goedkoop!) maken als je zelf wil natuurlijk. Een spinningfiets heb je al vanaf 249 euro.
  • Voor velen is sporten ook een sociale aangelegenheid, dat stukje ‘sociale contacten’ raak je natuurlijk kwijt als je thuis gaat sporten
  • Je moet er wel de ruimte voor hebben.  

Heb jij een vaste routine voor het sporten?

Author Description

Schrijft en communiceert wat af in het dagelijks leven. Houdt zich verder bezig met een redelijk gezond leven, feestjes vieren en de wereld zien. Is het liefst het hele jaar op wintersport.

One Response to “Sporten: in de sportschool of thuis?”

  1. 31/01/2020

    Vanessa Reply

    Ik vind het fijn om op de hometrainer te fietsen. Ondertussen kijk ik vlogs of luister ik muziek, en dat halfuurtje fietsen is zo voorbij!

Leave a Reply to Vanessa

Leave a Reply to Vanessa Cancel Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*