Marketingfacts meldde een paar dagen geleden nieuwe cijfers over sociale mediagebruik in Nederland anno nu. En daar zitten een paar interessante getallen tussen. Hyves kunnen we zo goed als wegstrepen, terwijl Facebook terrein wint. De aloude strijd?
Het ligt wel iets genuanceerder. De steekproef (N=11.214/Newcom) is genomen onder Nederlanders van 15 jaar en ouder. Dit terwijl volgens Rebecca Rijnders van Hyves de grootste gebruikersgroep van Hyves zich juist onder die leeftijd bevindt. Zij meldt in een reactie op Marketingfacts:
Alsnog heeft Hyves volgens Stir een bereik van 64% in de leeftijd 13 tot 20 jaar. Met alle leeftijden meegerekend meten wij een dagelijks bezoek van 1,5 miljoen Nederlanders.
Kortom, en dat zie je ook aan campagnes voor bijvoorbeeld Monster High (populair bij de jonge doelgroep), Hyves is nog lang niet uitgepraat.
Social cijfers op een rij
- 7.3 miljoen Nederlanders maken gebruik van Facebook, waarvan 4,3 miljoen dagelijks
- 6,9 miljoen Nederlanders maken gebruik van YouTube, waarvan 1 miljoen dagelijks
- 3,2 miljoen Nederlanders maken gebruik van LinkedIn, waarvan 0,3 miljoen dagelijks
- 3,2 miljoen Nederlanders maken gebruik van Twitter, waarvan 1,5 miljoen dagelijks
- 3,0 miljoen Nederlanders maken gebruik van Hyves, waarvan 0,9 miljoen dagelijks.
Wat opvalt is dat procentueel gezien Twitter en Facebook de meeste terugkerende bezoekers hebben op een dag. LinkedIn blijft heftig achter, terwijl dit meer nog dan YouTube zoveel interactiemogelijkheden biedt. Maar ik denk dat we het er wel over eens kunnen zijn dat LinkedIn hard aan de bak moet om te zorgen dat het een beetje toekomstbestendig blijft. Die interactiemogelijkheden zijn er wel, maar niet gebruiksvriendelijk.
Toekomst
Uit het onderzoek blijft ook dat het gebruik van Twitter, LinkedIn en YouTube zal stabiliseren. De huidige gebruikers van de platformen Twitter, Facebook, LinkedIn en YouTube zijn trouw. Ruim 8 op de 10 gebruikers verwacht in 2015 nog steeds gebruik te maken van het platform. Nu komt dat eigenlijk wel overeen met wat ik zelf dacht en doe. Ik heb nu eenmaal een soort flow in mijn netwerken nu en die blijft nog wel even werken denk ik.
Wat denk jij? Gaat er in de komende drie jaar nog iets spannends gebeuren?
One Response to “Cijfers sociale media begin 2012”
14/05/2012
BasJa, er gaat de komende drie jaar zeker iets spannends gebeuren, maar wat het is kan ik je nu nog niet zeggen :) Zou best wel eens kunnen dat interactieve brillen of lenzen een behoorlijke opmars beginnen!