Hoe datingsites profiteren van “traditionele” sociale media

Weet je nog hoe je leven eruit zag voordat je ‘online’ was en kennismaakte met sociale netwerken en sociale media? Heel anders. Het bestaan ervan heeft ook online dating veranderd. Barry Cooke legt in een gastblog uit wat sociale media doen voor online datingsites.

Laten we eerlijk zijn: onze wereld is veranderd. Het internet heeft onze levens compleet veranderd. In sommige opzichten een verrijking, maar in andere opzichten is het gecompliceerder geworden. Sociale netwerken en sociale media hebben in feite de manier veranderd hoe ik omga met vrienden (of hoe ik contact onderhoud met mijn vrienden) en hoe ik nieuwe vrienden maak, de manier waarop ik mijn vrije tijd besteed, de manier waarop ik mijn gedachten en opvattingen deel.

Kernpunten van deze post:

  • Sociale netwerken gebruiken “concurrenten”, voornamelijk sociale media om hun advertentiecampagnes te lanceren en op de markt te zetten
  • Hoe jonger de doelgroep en de potentiële leden zijn, hoe meer sociale media er gebruikt worden
  • Reclamespotjes zijn onderdeel van de marketingstrategie, maar niet door middel van conventionele en traditionele media zoals TV en radio
  • Alle sociale netwerken leggen de nadruk op het ledenaantal
  • Hoewel video-advertenties er op het eerste gezicht compleet anders uit kunnen zien, hebben ze wel verschillende aspecten met elkaar gemeen.

Sociale media en sociale netwerken profiteren optimaal van de verandering in de manier waarop mensen contacten onderhouden en schieten als paddenstoelen uit de grond, en hierdoor wordt het moeilijker voor gebruikers om te kiezen. Hoe meer er zijn, hoe gecompliceerder en ingewikkelder hun marketingstrategieën worden. Dit komt doordat de primaire doelstelling van alle sociale netwerken is om gebruikers zich te laten registreren op hun sites en niet op die van de concurrenten.

Aandacht trekken

Daarom wil ik graag van een kijkje nemen op de marketingstrategieën van sommige van de meest populaire sociale netwerken en bekijken hoe zij zich integreren met traditionele sociale media. Badoo en Meetic, twee van de meest populaire online datingsites, hebben geprofiteerd van de “oudere” sociale media om hun projecten te promoten en hun promotiecampagnes op de markt te brengen. Bezoek hun site en je zult links naar hun pagina’s vinden op Facebook, Twitter, YouTube en Flickr.

Accounts en profielen op deze sociale netwerken zijn een voorwaarde geworden om het hoogste zichtbaarheidsniveau te bereiken. Wij leven zonder twijfel in een tijdperk van sociale netwerken. Sites zoals Meetic en Badoo hebben heel goed begrepen hoe nuttig sociale media-sociale netwerkintegratie kan zijn. Beiden realiseren zich dat sociale media de beste manier zijn om de aandacht te trekken van jonge gebruikers, terwijl het aantal jongeren dat een bezoek brengt aan sociale netwerken dagelijks extreem snel groeit.

Meetic

Meetic heeft een aantrekkingskracht op de elitaire doelgroep van 30+ en dit wordt bewezen door de keuzes: commentaar van warme vrouwenstemmen tijdens de reclamespotjes en video’s, die soms worden opgenomen door bekende regisseurs zoals Gabriele Muccino. Goed uitziende girls and boys next door verschijnen in beeld, waardoor mogelijke gebruikers geloven dat zij de ideale man of vrouw zullen vinden op de website.

Badoo

Badoo zet alles in op The Badoo Project in New York City, zoals Badoo zegt: “The Badoo Project is een speurtocht om de New Yorkers te helpen om een hele persoonlijke ‘Hallo’ te zeggen tegen hun stad. Het begint met een 3-daagse photoshoot marathon, waar vier zeer gewilde fotografen de ambitieuze taak hebben om 1000 portretten vast te leggen van New Yorkers. Gebaseerd op persoonlijkheid, energie en individualiteit. De top 24 krijgen vervolgens de kans om “hallo” tegen de stad te zeggen. Elke billboard, banner en media-uiting in New York zal een van hun gezichten vertolken”. Een erg gaaf project dat de aandacht probeert te trekken van een jonger publiek, dat het meeste plezier wil hebben met zo weinig mogelijk verplichtingen. Deze foto’s zijn ook gebruikt in video’s om de originaliteit en de nieuwe functies van de site te tonen.

Match.com

Match.com is een ander toonaangevend bedrijf in de online datingsector. Zij uploaden regelmatig video’s en reclamespotjes om te adverteren hoe succesvol hun site daadwerkelijk is. Hierbij laten zij zien hoe gelukkige stellen elkaar ontmoet hebben op de site. Een goed einde is altijd de beste manier om potentiële leden te laten zien wat zij kunnen krijgen als zij zich registreren op de site.

Aantal leden

Alle drie de online datingsites leggen de nadruk op het aantal geregistreerde gebruikers. De reden hiervoor is simpel en vrij duidelijk: het laten zien van een groot aantal geregistreerde gebruikers aan potentiële leden is net alsof je ze vertelt “hey mensen, onze oceaan zit vol met prachtige vissen, het is onmogelijk om je perfecte match hier niet te vinden”. Badoo, Meetic en Match.com delen hun video’s over het algemeen op YouTube, alleen Meetic en Match.com hebben er echter traditiegetrouw voor gekozen om ook hun reclamespotjes uit te zenden op tv-kanalen.

Dit zijn de video’s waar het om gaat:
Meetic.it

Badoo

Match.com

(zie je trouwens de overeenkomst met Nederlandse commercials voor datingsites?)

Hoewel deze video’s er op het eerste gezicht compleet anders uit kunnen zien, hebben ze wel verschillende aspecten met elkaar gemeen:

  • Alle video’s leggen de nadruk op het aantal leden om een gevoel van succes over te brengen en alle singles uit te nodigen om zich te registreren. Hierbij is de achterliggende gedachte: “hoe hoger het aantal leden, hoe groter de kans is dat je je zielsverwant vindt”. Zo eenvoudig als het lijkt, is de boodschap vrij duidelijk, het aantrekken van nieuwe gebruikers door hen te laten zien dat een bepaald aantal mensen voor die specifieke datingsite hebben gekozen;
  • Video’s zijn vrij kort: een eenvoudig verhaal wordt verteld door getuigenissen, korte zinnen, een directe benadering om hun eigen doel te bereiken. Bijvoorbeeld een zo groot mogelijk ledenaantal. Hoe eenvoudiger en directer ze zijn, hoe beter;
  • De acteurs en de mensen die verschijnen in de video’s zijn jong, knap, charmant en fit, zodat het registreren op de site meer aanspreekt. Hoewel er niet zoveel Brad Pitt’s en Charlize Theron’s zijn als we zouden willen, kan een knappe man en een prachtige vrouw altijd het verschil maken als het gaat om het kiezen van iets;
  • Het wordt altijd benadrukt dat de getoonde koppels echt zijn, zodat registratie gepaard gaat met het resultaat van een stabiele en langdurige relatie; wellicht is dit niet altijd waar de potentiële gebruiker als eerste naar op zoek is, maar het is zeker waar hij of zij vroeg of laat naar zal hunkeren.

Zoals ik al zei, de leeftijden van de doelgroep van de drie bedrijven is niet hetzelfde, maar dit zou kunnen veranderen. De behoeftes van de mensen en trends veranderen, waardoor marketingstrategieën en doelstellingen constant worden aangepast. Vooral de integratie tussen sociale media voor online dating en sociale netwerken zal zeer waarschijnlijk alleen maar belangrijker worden, aangezien het veel potentie heeft. We kunnen beter onze ogen goed open houden om te zien wat hun volgende stap zal zijn en waar ze ons in de nabije toekomst naar toe zullen brengen.

Dit zijn nu vrij internationale voorbeelden. Ik ben benieuwd of jij in Nederland ook merkt dat online datingsites meer geïntegreerd worden met sociale media. Laat het weten in de reacties!

Deze blogpost is geschreven door Barry Cooke. Barry werkt al 15 jaar in de zoek- en sociale media sector voor een aantal gerenommeerde merknamen en is op dit moment de production director voor digitaal marketing agentschap QDOS Digital Media. Barry is de manager voor de Badoo datingsite en kan bereikt worden op barry[at]qdosdigitalmedia.co.uk

 

Author Description

Als gastblogger kun je een bijdrage leveren aan deze site. De enige voorwaarden: dat het onderwerp bij VG past en dat het om unieke content gaat. Voor meer informatie kun je mailen naar info [at] verrassendgenoeg.nl

No Responses to “Hoe datingsites profiteren van “traditionele” sociale media”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*