Populairste Google zoekwoorden van 2011

Vandaag maakt Google bekend op welke termen Nederlanders in 2011 het meest hebben gezocht. De top tien van populairste zoekopdrachten bestaat voor het overgrote deel uit aanbieders van sociale netwerken en e-mail, waarbij Facebook het hoogst scoort. Verder: Justin Bieber Kaal en champagne in Zeeland…

Britt Dekker (WTF?) is verreweg de snelst stijgende persoon in de zoekresultaten, ruim voor Amy Winehouse en Steve Jobs die beiden dit jaar overleden. Het gerucht dat Justin Bieber kaal zou zijn, leidde tot de meest gezochte afbeelding en Obama eindigde voor Cameron als meest gezochte politiek leider van het jaar. Bovendien gebruiken Nederlanders de zoekmachine vaak om erachter te komen wat de betekenis is van nieuwe woorden, door te zoeken op ‘wat is Wordfeud’ en ‘wat is swag’.

Het eindejaarsrapport van Google, Zeitgeist, geeft een goed beeld van welke zoekopdrachten Nederlanders het vaakst invoeren.

Opvallend

Het huwelijk van Prins William en Kate Middleton op 29 april heeft veel indruk gemaakt. Het evenement is de meest gezochte term gerelateerd aan huwelijk. Naast het bruidspaar ging veel aandacht uit naar Pippa Middleton. Zij staat zowel in de lijst van meest gezochte afbeeldingen, als in de top tien van snelst stijgende zoekopdracht op mensen, boven zus Kate.

In de reisindustrie klinkt de recessie door: ‘lowest air fair’, Walibi Holland, ‘weekendje weg aanbiedingen’ en ‘Ryanair Eindhoven’ nemen de top vier in. Stelletje cheap-skates dat we zijn. Op politiek vlak scoorde de PVV het best als meest gezochte politieke partij en was premier Rutte de meest gezochte politicus. Unicef was het meest gezochte goede doel. Tot slot werd er in de provincie Groningen het meest gezocht op ‘occupy’ (wehe, half Groningen loopt leeg dus goh, wat gek), in Gelderland het meest gezocht op ‘aardbeving Nederland’ en in Limburg het vaakst op ‘Mauro’ en ‘Pukkelpop’.

Samenstelling Zeitgeist-rapport

Het rapport Zeitgeist wordt samengesteld op basis van de analyse van miljoenen zoekopdrachten die Google dagelijks van gebruikers ontvangt. Door analyse van zoekopdrachten weerspiegelt Google de tijdsgeest (‘Zeitgeist’). Naast het Zeitgeist-rapport, dat een overzicht geeft van de populairste trends in 2011, biedt Google verschillende tools aan, waaronder Google Insights for Search en Google Barometer, die gebruikers inzicht geven in wereldwijde, regionale, actuele en historische zoektrends.

De Google Zeitgeist-tools zijn niet te gebruiken om de identiteit van individuele gebruikers te achterhalen. De data is geanonimiseerd en gebaseerd op verzamelde tellingen van de frequentie van zoekopdrachten door de tijd.

Resultaten

Dit zijn de volledige lijsten van de onderzochte onderwerpen voor Google Zeitgeist 2011 in Nederland.

Snelst stijgend en meest populair

Meest gezochte zoekopdrachten op basis van volume
1. Facebook
2. YouTube
3. Hyves
4. Online
5. Google
6. Hotmail
7. Marktplaats
8. Weer
9. You
10. ING

Snelst stijgende zoekopdrachten
1. Spotnet
2. Secret story
3. iPhone 5
4. iPad 2
5. Britt Dekker
6. Oh oh Tirol
7. Samsung Galaxy 2
8. Herfstvakantie 2011
9. Ryan Dunn
10. Wordfeud

Meest gezochte afbeeldingen
1. Justin Bieber kaal
2. Adidas logo
3. Bloemen achtergrond
4. Ariana Grande
5. Victoria Justice
6. Pippa Middleton
7. Kate Upton
8. Blackberry Curve
9. Kate Middleton
10. Vraagteken

Entertainment

Snelst stijgende personen
1. Britt Dekker
2. Ryan Dunn
3. Adele
4. Pippa Middleton
5. Amy Winehouse
6. Alexis Jordan
7. Steve Jobs
8. Paul Cézanne
9. Bruno Mars
10. Foo Fighters

Meest voorkomende zoektermen op beroemdheden
1. Kim Kardashian divorce
2. Scarlett Johansson pics
3. Cas Spijkers overleden
4. Jackie Chan dead
5. Bardo Ellens

Kennisvragen

Meest voorkomende zoektermen beginnend met ‘wat’
1. Wat is Wordfeud
2. Wat betekent swag
3. Wat zijn apps
4. Wat is Whatsapp
5. Wat is iCloud
6. What is Google+
7. Wat is dataroaming
8. Wat is Android
9. Wat is illuminata
10. Wat is LinkedIn

Meest voorkomende zoektermen beginnend met ‘hoe’
1. Hoe kipt Nederland
2. Hoe werkt Spotnet
3. Hoe werkt Whatsapp
4. Hoe werkt iCloud
5. Hoe werkt Dropbox
6. Hoe werkt Facetime
7. Hoe werkt Twitter
8. Hoe schrijf je
9. Hoe werkt Linkedin
10. Hoe werkt Facebook

Vrije tijd

Meest gezochte zoektermen op producten
1. iPod
2. Notebook
3. Digitale camera
4. TV
5. Horloges
6. Koffiezetapparaat
7. Printer
8. Koelkasten
9. Naaimachine
10. Zonnebrillen

Meest voorkomende zoektermen gerelateerd aan televisie
1. Secret Story gemist
2. De Villa gemist
3. RTL XL gemist
4. X Cherso gemist
5. Pain Game gemist
6. Klusjesmannen gemist
7. The Bachelor gemist
8. X-Factor 2011
9. Ajax Twente kijken
10. Babyboom gemist

Meest gezochte zoektermen gerelateerd aan reizen
1. Lowest air fair
2. Walibi Holland
3. Weekendje weg aanbiedingen
4. Ryanair Eindhoven
5. Holiday concept
6. Vakantie 2012
7. Carnaval 2012
8. KLM vluchten
9. ML Tours
10. Schiphol aankomsten

Huwelijk en gezin

Meest gezochte zoektermen gerelateerd aan huwelijk
1. William & Kate
2. Gedichten
3. Prins Albert, Monaco
4. Live huwelijk
5. Cadeaus en bedankjes
6. 40 jaar
7. Jan Smit
8. Maxima
9. Trouwen
10. 25 jaar

Meest gezochte zoektermen gerelateerd aan baby
1. Baby voeding
2. Baby dump
3. Zwanger
4. Ontwikkeling baby
5. Justin Bieber baby
6. Koorts
7. Slapen
8. Baby Born
9. Baby kleding
10. YouTube

Meest gezochte zoektermen gerelateerd aan scheiden
1. Kinderen scheiding
2. Na de scheiding
3. Scheiding aanvragen
4. Divorce
5. Pensioen
6. Hypotheek
7. Alimentatie
8. Advocaat
9. Kim Kardashian
10. Kosten scheiding

Politiek

Meest gezochte politieke partijen
1. PVV
2. CDA
3. VVD
4. PvdA
5. SP

Meest gezochte bewindspersonen
1. Rutte
2. De Jager
3. Verhagen
4. Donner
5. Hillen

Snelst stijgende zoekopdrachten op buitenlandse politiek leiders
1. Obama
2. Cameron
3. Berlusconi
4. Sarkozy
5. Merkel

Goede doelen

Meest gezochte goede doelen
1. Unicef
2. Greenpeace
3. Amnesty International
4. Pink Ribbon
5. Hartstichting

Regionaal

Volgorde van regio’s waar het meest op ‘occupy’ wordt gezocht
1. Groningen
2. Noord-Holland
3. Friesland
4. Utrecht
5. Gelderland
6. Drenthe
7. Zuid-Holland
8. Flevoland
9. Noord-Brabant
10. Limburg

Het woord X werd het meest gezocht door provincie Y

Aardbeving Nederland – Gelderland
Bomaanslag – Gelderland
Tsunami – Zeeland
Fukushima – Zeeland

Belastingvoordeel – Utrecht
Eurocrisis – Gelderland
Gulden – Zeeland
Bezuinigingen 2012 – Zuid-Holland

Mauro – Limburg
Immigratie – Zuid-Holland
Asielzoeker – Zuid-Holland

Kerstballen – Friesland
Kerstman – Noord-Holland
Oliebollen – Noord-Holland
Champagne – Zeeland

Biologisch eten – Noord-Holland
Albert Heijn – Flevoland
Jumbo – Groningen

Lowlands – Flevoland
Pinkpop – Limburg
Pukkelpop – Limburg

Mijn mening

Omdat men dit blog volgens @jsmeekens leest om mijn ongezouten mening, dan hier mijn mening: Nederlanders zijn dom, en lui. Behalve dat ze naar domme dingen zoeken, zijn ze te lui om de url’s van populaire webdiensten in te tikken dan wel op te slaan als favoriet dan wel gewoon te onthouden. Een aantal zaken qua zoekwoorden verbazen me niks, zoals Mauro, PVV en Mark Rutte, veel in het nieuws gezien en je moet het toch nog steeds hebben van massacommunicatie wil je online ergens komen. Ik vind Google Zeitgeist eigenlijk best gaaf in die zin, dat het laat zien hoe Nederland IS. Wat vind jij ervan?

Annelies Verhelst (102 Posts)

Annelies bewijst graag dat techniek niet moeilijk hoeft te zijn en is dol op shiny nieuwe gadgets, pakjes uitpakken, boeken lezen, films en series kijken, eindeloos nerden en meer. Baas van intogadgets.nl, heeft ooit Verrassendgenoeg.nl opgericht, bijna altijd online en heeft over alles een mening. Heeft óók gewoon een vaste baan...


Author Description

Annelies bewijst graag dat techniek niet moeilijk hoeft te zijn en is dol op shiny nieuwe gadgets, pakjes uitpakken, boeken lezen, films en series kijken, eindeloos nerden en meer. Baas van intogadgets.nl, heeft ooit Verrassendgenoeg.nl opgericht, bijna altijd online en heeft over alles een mening. Heeft óók gewoon een vaste baan...

No Responses to “Populairste Google zoekwoorden van 2011”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*