Wat toont Google over jou?

We doen allemaal ons best om op een zo hoog mogelijk positie getoond te worden in de zoekresultaten van Google. Maar niet iedereen denkt er over na hoe dat zoekresultaat er dan uit komt te zien. En dat is jammer, want bezoekers klikken niet naar je door als de boodschap niet aantrekkelijk of niet duidelijk genoeg voor ze is.

Betere snippets, begin bij jezelf…

Met behulp van een snippet-tool bepaal je zelf hoe je zoekresultaat er in Google uit komt te zien. Laten we eens kijken hoe we de snippet van Anneliesje.nl kunnen verbeteren, voor de url anneliesje.nl/page/categories/online-marketing/:

Bij het optimaliseren van de title tag (de blauwe aanklikbare link dus) is het belangrijk om het belangrijkste keyword vooraan te zetten. Ik neem aan dat Anneliesje.nl niet gevonden wil worden op “Alle categorieen” (het lijkt erop dat een generieke title is gebruikt) of “anneliesje”, maar juist op marketing of online marketing. Beter zou dan zijn geweest iets met “online marketing”

Duidelijke meta description

Ook de meta description zou beter kunnen. Stelregel is: vertel in de eerste 45 tekens ongeveer 80% van je verhaal. Dat Annelies en haar vrienden op Anneliesje.nl over allerhande onderwerpen schrijven, lijkt me niet de belangrijkste boodschap. Beter zou zijn om in elk geval “online marketing” in het eerste gedeelte terug te laten komen, zoals bijvoorbeeld:

“Blogposts van Anneliesje en gastbloggers over ontwikkelingen in het online marketingvakgebied”

Dit wordt dan dus:

Zo zie je maar, overal is winst te behalen. Het zit hem vaak in kleine dingen. Maar met veel van die kleine dingen zijn soms grote resultaten te behalen. Wil je zelf aan de slag? Gebruik de snippet tool om het ultieme zoekmachineresultaat te ontwerpen!

Deze blogpost is geschreven door gastblogger Wouter Blom. Als zoekmachinemarketingconsultant bij zoekmachinemarketingbureau Stramark.nl helpt hij bedrijven met beter gevonden worden in Google.

Author Description

Als gastblogger kun je een bijdrage leveren aan deze site. De enige voorwaarden: dat het onderwerp bij VG past en dat het om unieke content gaat. Voor meer informatie kun je mailen naar info [at] verrassendgenoeg.nl

3 Responses to “Wat toont Google over jou?”

  1. 12/06/2012

    Remon Hendriksen Reply

    Duidelijk en simpel uitgelegd. Maar ‘o zo belangrijk :)

  2. 12/06/2012

    Annelies Reply

    Goed verhaal Wouter, ik heb meteen even werk gemaakt van die categoriepagina’s ;-). Nu komt er als het goed is op elke categoriepagina een titel en description die een stuk meer zeggen! Dank voor de tip!

  3. 13/06/2012

    Wouter Blom Reply

    Annelies,
    ik zag het al! Het is nog beter om te beginnen met het belangrijkste keyword "online marketing" Hierdoor is het voor de bezoeker NOG duidelijker waar de pagina over gaat. Ook voor SEO doelstellingen is dat optimaler!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*