Het land en de reis van de glimlach – Thailand deel twee

Ken je dat gevoel dat je ergens voor het eerst komt en dat je je er direct thuis voelt? Dat gevoel hebben mijn reisgenoot en ik allebei in Chiang Mai. Chiang Mai is na Bangkok de grootste stad van Thailand maar dat merk je helemaal niet. Er hangt een laid-back sfeer en de stad ademt cultuur en creativiteit.

Tempels en ladyboys

Aangezien er in Chiang Mai maar liefst 100 tempels zijn, bekijken we eerst welke we graag willen zien. We kiezen er vijf uit en gaan op pad, te starten met de tempel die het verste weg ligt. Hier laten we ons afzetten door een Songthaew (dit is een mix tussen een taxi en een bus die je deelt met andere mensen die dezelfde richting op moeten. Hierdoor worden de kosten gedeeld). De eerste tempel die we bezoeken is Wat Phra Singh, deze tempel dankt zijn bekendheid aan het feit dat het, ‘t de meeste vereerde Boeddha beeld van de stad, Phra Singh (Lion Boeddha) herbergt.

Alle tempels die we vandaag bezoeken, en dus ook deze, zien er prachtig uit. Tussen de vele toeristen door zie je mensen die hun Boeddha komen vereren met wierook en bloemenkransen. Er zitten hier veel rituelen aan vast. Standaard is dat iedereen zijn schoenen uit moet doen, benen en schouders moet bedekken (sommige tempels hebben een soort badjassen hangen die geleend kunnen worden) en in de tempel is het belangrijk dat je nooit je onderkant van je voeten aan Boeddha laat zien. De tempels en de Thai die de tempels bezoeken maken op een onverklaarbare wijze indruk op me. DSC00771Na het bezoek aan vijf verschillende tempels worden we een beetje tempelmoe. Aangezien we allebei lichtelijk kreupel lopen en bij elke stoeprand worden herinnerd aan onze tocht door de jungle besluiten we een Thaise massage te nemen. We zijn ervan overtuigd dat onze spierpijn dan op miraculeuze zal afnemen. In de massagesalon mogen we in een apart kamertje op een dun matras plaatsnemen. De Thaise (en vooral kleine! dames) starten daarna met onze massage. Hoe die kleine dames het doen weet ik niet, maar al snel wil ik de dame die mij masseert een klap geven. Met haar elleboog zet ze zoveel kracht op mijn zeer pijnlijke benen dat ik het uit wil gillen. Ik hoor mijn reisgenoot, die naast mij ligt, kreunen van de pijn wat bij mij weer op mijn lachspieren werkt. Om een lang verhaal kort te maken…ontspannen lukt helemaal niet tijdens de massage en de spierpijn lijkt de dag erna nog erger in plaats van minder. Gelukkig kunnen we er heel hard om lachen en blijkt het later tijdens onze reis dat de massages wel ontspannend kunnen zijn, zolang je maar geen spierpijn hebt.

‘s Avonds bezoeken we de Night Market. Vol met kraampjes met kleding, horloges, gadgets en andere spullen waar toeristen op afkomen. De markt, die elke avond staat, heeft naast deze kraampjes ook veel restaurantjes met de typische Thaise gerechten, entertainment en staat daarnaast ook bekend om shows met lady boys. Deze mannen die eruit zien als vrouwen zijn bijna niet van ‘echt’ te onderscheiden en zorgen dus voor een hoog entertainmentgehalte op de markt. Apart om een keer te zien.

Fietsend door de oude hoofdstad

Na nog een halve dag in Chiang Mai moeten we deze stad helaas weer achter ons laten. We nemen de avond bus naar Ayutthaya. Tijdens het kopen van ons busticket hebben we een klein misverstand met de verkoopster (zij vertelt ons dat we om 21.00 zullen aankomen in Ayutthaya, maar achteraf blijkt dat ze bedoelde dat de bus er negen uur over doet en we dus niet om 21.00 aankomen maar om 23.00). In Ayutthaya komen we om 23.00 aan op een plek aan waar één taxi te vinden is. Onderhandelen is geen optie en hij brengt ons naar ons hostel. Daar aangekomen blijkt het hek van het hostel al gesloten is. Ik zie onszelf al op de grond voor het hek van het hostel slapen, maar gelukkig krijgen we de eigenaar wakker door hysterisch op de bel te drukken en te roepen. Na 1000x excuses te hebben gemaakt voor onze late aankomst kunnen we dan ook eindelijk gaan slapen.
Aangezien Ayutthaya niet heel erg groot is besluiten we de dag erop een fiets te huren om het historisch centrum van Ayutthaya te bezoeken. Ayutthaya is de oude hoofdstad van Thailand en is bekend om de eeuwenoude tempels en het oude Koninklijk Paleis. Van deze laatste is niet veel meer over. Sommige van deze tempels blijken niet meer te zijn dan ruïnes en kan je alleen met veel inlevingsvermogen voorstellen hoe het er vroeger uitgezien moet hebben. Na een halve dag fietsen en tempels bezoeken wordt de warmte die in de stad hangt ons teveel en besluiten we lekker te relaxen in ons hostel. Al pratende zijn we het er al snel over eens dat we blij zijn dat we onze reis de volgende dag weer gaan vervolgen. Hoewel Ayutthaya best indrukwekkend is om te zien hadden we achteraf liever een andere stad bezocht.

Leren duiken in het paradijs

Vanaf Ayutthaya vertrekken we weer richting Bangkok. Vanaf hier zullen we naar de kust vliegen om daarna via de boot en ferry op het eiland Koh Tao terecht te komen. In Bangkok aangekomen besluiten we nog even de stad in te gaan. Daar komen we per ongeluk terecht in de demonstraties tegen de regering. Hoewel het niet wordt aangeraden om je daartussen te mengen blijkt het er best gezellig aan toe te gaan. Veel muziek en allerlei kraampjes met vlaggetjes en fluitjes die de demonstranten verkopen. Dat het niet altijd zo gemoedelijk is blijkt een week later wanneer er een bom ontploft tussen de demonstranten.

Voordat we naar Koh Tao gaan hebben we nog een overnachting op het eiland Koh Samui. We redden het niet om de laatste ferry hiervandaan naar Koh Tao te pakken. Koh Samui is één van de paradijselijke eilanden, maar wel volledig voor toeristen ingericht. Leuk voor een aantal dagen. Wij gaan dus met de ferry naar Koh Tao. De ferry is tussen de eilanden hét vervoersmiddel. Sommige eilanden hebben een eigen vliegveld, maar de andere moeten het van de ferry’s hebben. Bij aankomst op Koh Tao worden we ‘welkom’ geheten door 30 schreeuwende mensen die alle toeristen naar hun plek van bestemming willen brengen. Ons hostel/duikschool staat ons ook op te wachten. De aankomende dagen zullen in het teken staan van het behalen van onze SSI/open water. Big Blue Diving, duikschool en hostel in één, is één van de vele duikscholen op Koh Tao. Dit eiland staat namelijk bekend om de goedkoopste plek ter wereld om te leren duiken.

Leren duiken betekent natuurlijk ook studeren, dus zitten we de eerste twee avonden met onze neus in de boeken. Tussendoor worden we in het zwembad klaargestoomd voor het echte werk.

IMG_2328In het diepe deel van het zwembad slaat bij mij en mijn reisgenoot de angst om ons hart. Vinden we dit eigenlijk echt wel leuk en hoe is dit straks in de zee? Die gevoelens zorgen er de dag erna voor dat we als twee bange en nerveuze meiden de boot opstappen. Na onze uitrusting op en aan te hebben gedaan moeten we dan toch echt gaan duiken….Bij de lijn waaraan wij naar beneden zullen afdalen ben ik degene die voorop gaat. Ik vind het doodeng en wil al snel weer naar boven. Ditzelfde heeft mijn reisgenoot ook. Na een moment van bezinning besluiten we er allebei voor te gaan. De eerste paar minuten blijf ik eng vinden, maar eenmaal onder water word ik volledig afgeleid door de pracht en praal van de oceaan. Finding Nemo en Discovery Channel in één. Trots komen we na 30 minuten weer boven. Die dag volgt nog een duik en die dag daarna twee duiken. Na de laatste duik mogen we ons open water divers noemen. Moe, maar ook vreselijk trots op onszelf genieten we nog van onze laatste dag op Koh Tao. Net zoals Chiang Mai voelen we ons hier thuis. Er hangt een hele fijne ontspannen sfeer en we balen dan ook een beetje dat we al een ferry hebben geboekt voor onze volgende bestemming, Koh Phi Phi.

IMG_2396The Beach en Chersonissos meets Benidorm

Waar Koh Tao aan de Golf van Thailand ligt, ligt Koh Phi Phi aan de andere kant, de Indische oceaan.
Dat betekent weer een reis van 12 uur met de ferry, de boot en weer de ferry. Die reistijd van 12 uur vergeten we al snel als we op Kho Phi Phi aankomen. Helderblauw water en witte stranden is het eerste wat we zien. Op Kho Phi Phi rijden geen auto’s of tuktuks, maar dat maakt het niet minder druk. Het eiland zit vol met toeristen en dan vooral feestende backpackers. Een hele andere sfeer dan Koh Tao. Die avond proberen we de drukte te ontvluchten door naar het hoogste punt van het eiland te lopen om daar de zonsondergang te zien. Op dit hoogste punt hebben we een prachtig uitzicht over het grootste deel van het eiland. De volgende dag brengen we, met een georganiseerde tocht, een bezoek aan verschillende baaien, waaronder Monkey Bay (vol met apen) en Maya Bay, de laatste ook wel bekend als The Beach van de film met Leonardo DiCaprio. We zien hele mooie baaien met het blauwste water dat ik ooit heb gezien. Op de The Beach aangekomen kunnen we ons allebei eerlijk gezegd niet herinneren dat het er ook zo uitzag in de film. Al is ook dit een prachtige baai. Al met al maakt het dat we Koh Phi Phi een leuk eiland vinden voor drie dagen, maar er daarna ook wel klaar mee zijn. Paradijs in ThailandOok al hadden we wel langer willen blijven, dan nog zou dat niet mogelijk zijn, want we gaan alweer bijna naar huis. Voordat we naar huis vliegen blijven we nog twee dagen in Phuket. Daar verblijven we in Patong Beach. De plek waar alle toeristen zitten en dat maakt dat we het een soort Chersonissos meets Benidorm meets Salou vinden. Het noorden van Phuket schijnt dat helemaal niet te hebben en er zijn ook daar weer hele mooie dingen te zien, maar daar hebben wij helaas geen tijd voor. We kiezen er voor om de hele dag om het strand te luieren. Een heerlijke afsluiter van een heerlijke vakantie. We willen allebei niet naar huis en besluiten om zeker nog eens terug te komen om andere plaatsen te bezoeken waar we nu niet aan zijn toegekomen.

Wat als…

Jij eigenlijk ook wel eens een rondreis op eigen gelegenheid wilt maken? Ik kan niets anders zeggen dat Thailand hier meer dan geschikt voor is. Of je nu wilt backpacken of gewoon met een koffer wilt rondreizen. Kiest voor een hostel, guesthouse of hotel, voor ieder is er wat wils. De Thai zijn allemaal heel erg vriendelijk. Het land is heel goed bereisbaar. Je kunt alles van te voren al vastleggen of je besluit ter plekke hoe en waar je naar toe wilt. Voor mij was dit mijn tweede backpack vakantie en voor mijn reisgenoot was dit de eerste keer. Voor ons allebei geldt dat dit zeker niet de laatste keer was. De vrijheid tijdens het reizen, de vele mensen die je ontmoet, zelfs de ongemakken die je soms ervaart maakt dat dit een hele leuke manier van reizen is.

Joyce (5 Posts)

Ik ben vreselijk nieuwsgierig naar nieuwe plaatsen, landen en plekken. Rij daarom nog wel eens om zodat ik kan ontdekken waar die ene weg nou naartoe leidt en probeer elk jaar naar een ander land op vakantie te gaan. Naast reizen hou ik van lekker eten, concerten, dansen en lekker op de bank zitten met een kop thee en een tijdschrift.

Author Description

No Responses to “Het land en de reis van de glimlach – Thailand deel twee”