Triodos Bank: “Groei is meer dan een cijfer”

Crisis, we hebben er inmiddels al aantal jaartjes kennis mee mogen maken en ik heb niet het idee dat 2014 de verlossing zal bieden. Wat is de crisis eigenlijk een raar fenomeen, maar nog belangrijker om ons af te vragen: hoe komen we er vanaf?

Ook de bank Triodos is bezig met de crisis in Nederland, maar komt echter met een ander vraagstuk: Wat zeggen groeicijfers eigenlijk? Zijn we als het bruto nationaal product met 0,1% stijgt, opeens 0,1% gelukkiger? Moeten we eigenlijk wel groeien, of heeft dit streven nu juist veel problemen veroorzaakt? Directeur Matthijs Bierman van Triodos Bank Nederland: “We zitten vast in het heilige geloof in economische groei. Maar louter meer consumptie kan ons niet redden uit de crisis.”

Volgens Triodos Bank ligt de sleutel dan ook in het besef dat financieel en maatschappelijk rendement niet tegenover elkaar staan, maar elkaar juist kunnen versterken. De bank wil met de campagne laten zien dat als je anders naar groei kijkt, ziet dat groei over veel meer gaat dan cijfers. En dat het met Nederland eigenlijk best goed gaat. Bierman: “Je kunt geluk laten groeien. Gezonder voedsel. De hoeveelheid schone energie. Zelfvertrouwen. Je kunt iets groot laten worden, door het juist klein te houden. Je kunt groeien door te delen. En zelfs door minder geld uit te geven. Groei is dan niet abstract meer, maar heel dichtbij.”

De Triodos Bank stelt dat wanneer je anders naar groei kijkt, je kunt stellen dat Nederland groeit als nooit tevoren. Bierman: “Steeds meer mensen en bedrijven kiezen voor kwalitatieve groei. Overal om je heen zie je maatschappelijke groei. Groei die niet gaat over meer spullen produceren en kopen. Mensen en bedrijven nemen daarin zelf het voortouw. Denk aan gezinnen die hun eigen energiemaatschappij beginnen. Slagers die plantaardig vlees maken. Instellingen die menswaardige en aandachtige zorg bieden. En ondernemers die producten maken die minder schadelijk zijn voor mens en milieu.”

Commercial

Ze hebben dus nu ook een lange commercial geproduceerd om de consumenten over te halen. Daarin wordt het begrip groei telkens vanuit een ander gezichtspunt in een nieuw perspectief geplaatst. Groeien door niet te groeien. Bijvoorbeeld door consumptiegoederen zoals auto’s of muziek te delen, in plaats van zelf te bezitten. Groeien door de natuur zelf haar werk te laten doen, en gewassen te beschermen zonder chemische bestrijdingsmiddelen. Groeien door circulair in plaats van lineair te denken en doen. Het filmpje zal vanavond na het 20:00 uur journaal uitgezonden worden op Nederland 1, maar is voor het gemak ook hieronder te bekijken.

Wat vind jij? Moeten we echt verder gaan kijken dan alleen de euro’s? Vind jij het dat we het al land het goed doen?

Lisa Niehoff (8 Posts)

Lisa Niehoff is een afgestudeerde in spe met liefde voor online media. Heel erg veel, want ze is niet weg te slaan van haar computer en telefoon. Lisa schrijft graag voor meerdere blogs, waaronder ook haar eigen. Zo blijft Lisa eigenlijk altijd een gezellige duizendpoot met nooit teveel vrije tijd.


Author Description

Lisa Niehoff is een afgestudeerde in spe met liefde voor online media. Heel erg veel, want ze is niet weg te slaan van haar computer en telefoon. Lisa schrijft graag voor meerdere blogs, waaronder ook haar eigen. Zo blijft Lisa eigenlijk altijd een gezellige duizendpoot met nooit teveel vrije tijd.

No Responses to “Triodos Bank: “Groei is meer dan een cijfer””

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*